JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mer til jernbane i revidert budsjett

Regjeringen går inn for 210 millioner friske kroner til vedlikehold og fornyelse. I tillegg kommer 64 millioner til nytt dobbeltspor Oslo–Ski, og overføring av 200 millioner fra fjorårets budsjett.

oystein@lomedia.no

– Tilleggsbevilgningen er et første skritt, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Ekstrabevilgningen på 210 millioner skal brukes utenfor Oslo-området.

– I alt utgjør dette nesten 500 millioner kroner til vedlikehold og fornyelse, en sum Norsk Jernbaneforbund mente var nødvendig. Dette viser at regjeringen mener alvor med satsingen på jernbane. Budsjettet er mer enn fordoblet de fem årene den rødgrønne regjeringen har sittet, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Sent ute

Samferdselsministeren lover tettere oppfølging av Jernbaneverket. Penger som bevilges skal brukes på infrastrukturen.

– Jernbaneverket har sovet litt i timen. De satte seg i en vanskelig situasjon med å starte rekrutteringen for sent. Det gjelder ingeniører, men også folk til bane-, elektro- og signalfagene. Jeg tror budsjettene vil fortsette å øke i årene framover, og dermed kommer mangelen på personale til å vedvare, sier Brunborg.

Eierskap

Like fornøyd er ikke forbundslederen med utbyttepolitikken. Av NSBs resultat på 345 millioner kroner for regnskapsåret 2009 vil Samferdselsdepartementet ha 172 millioner, en økning på 27 millioner fra saldert budsjett.

Også fra Baneservice AS ønsker departementet sin andel, og går inn for 20,4 millioner i utbytte for 2009.

– Det positive er at virksomhetene går bra og gir overskudd. Men særlig NSB burde få beholde midlene nå som de står foran store investeringer i nytt materiell, sier Brunborg.

Raskere

Ifølge Meltveit Kleppa skal dobbeltsporet Holm–Holmestrand–Nykirke bygges ut sammenhengende, med byggestart i sommer og ferdigstillelse i desember 2015. En slik framdrift gjør at prosjektet står ferdig tre år tidligere enn ved en løsning med to etapper.

Strekningen får en trasé og profil som tillater en hastighet opptil 250 kilometer i timen.

Kostnadsrammen for de14,1 kilometerne er 5,72 milliarder kroner.

Før oppstart skal prosjektet kvalitetssikres, så statsråden tar forbehold om at arbeidene kommer i gang denne sommeren.

– Det viser at hvis politikerne bestemmer seg for å få ferdig et prosjekt, er det fullt mulig i dagens system med årlige statsbudsjetter, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse