Krangler om kroner
NHO Service har sendt ut en pressemelding om at Norsk Arbeidsmandsforbund sa nei til 5 kroner og 72 øre til alle renholderne. Leder i Arbeidsmandsforbundet, Erna Hagensen, understreker at det er minstelønnsgarantien som er hovedårsaken til streiken.
ane.borrud@lomedia.no
– Jeg kjenner meg ikke igjen i det som har blitt presentert i media, sier administrerende direktør i NHO Service, Petter Furulund.
Han sier at NHO Service kom med et tilbud på 5 kroner og 72 øre.
– Dette er inkludert garantitillegget og overhenget.
Furulund sier at renholderne fikk et mye bedre tilbud enn for eksempel hotell og restaurant.
– Vi vil gi tre kroner, som er det som hotell og restaurant fikk – inkludert garantitillegget. Renholderne får garantitillegget i tillegg.
Leder i Arbeidsmandsforbundet, Erna Hagensen, er overrasket over at NHO Service regner garantitillegget inn i årets ramme.
– Vi har aldri før forhandlet på garantitillegget. Det har kommer i tillegg til årets oppgjør.
Hagensen sier at det likevel ikke var kronene og ørene som var avgjørende for at forbundet gikk til streik.
– Vi hadde nok blitt enige om kronene og ørene. Men NHO Service var ikke til å rikke på garantiordnigen. Den er hovedårsaken til at vi streiker, understreker hun.
Petter Furulund sier at han skjønner at renholderne ønsker høyere lønn, men at konkurransesituasjonen i bransjen gjør at garantitillegget ikke kan heves.
– Kundene vil gå over til NHO Service og Arbeidsmandsforbundets felles fiende - de useriøse aktørene – dersom prisen blir for høy. Den ubehaglige balansegangen mellom å kunne unne renholderne en god lønn og hva markedet vil gi, er vår hverdag, sier han.
– Vi er helt enige i at de useriøse er problemet i bransjen. Men renholderne kan ikke betale denne regningen hver gang. Det har de gjort i mange år allerede, sier Erna Hagensen.