JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krangler om kroner

NHO Service har sendt ut en pressemelding om at Norsk Arbeidsmandsforbund sa nei til 5 kroner og 72 øre til alle renholderne. Leder i Arbeidsmandsforbundet, Erna Hagensen, understreker at det er minstelønnsgarantien som er hovedårsaken til streiken.

ane.borrud@lomedia.no

– Jeg kjenner meg ikke igjen i det som har blitt presentert i media, sier administrerende direktør i NHO Service, Petter Furulund.

Han sier at NHO Service kom med et tilbud på 5 kroner og 72 øre.

– Dette er inkludert garantitillegget og overhenget.

Furulund sier at renholderne fikk et mye bedre tilbud enn for eksempel hotell og restaurant.

– Vi vil gi tre kroner, som er det som hotell og restaurant fikk – inkludert garantitillegget. Renholderne får garantitillegget i tillegg.

Leder i Arbeidsmandsforbundet, Erna Hagensen, er overrasket over at NHO Service regner garantitillegget inn i årets ramme.

– Vi har aldri før forhandlet på garantitillegget. Det har kommer i tillegg til årets oppgjør.

Hagensen sier at det likevel ikke var kronene og ørene som var avgjørende for at forbundet gikk til streik.

– Vi hadde nok blitt enige om kronene og ørene. Men NHO Service var ikke til å rikke på garantiordnigen. Den er hovedårsaken til at vi streiker, understreker hun.

Petter Furulund sier at han skjønner at renholderne ønsker høyere lønn, men at konkurransesituasjonen i bransjen gjør at garantitillegget ikke kan heves.

– Kundene vil gå over til NHO Service og Arbeidsmandsforbundets felles fiende - de useriøse aktørene – dersom prisen blir for høy. Den ubehaglige balansegangen mellom å kunne unne renholderne en god lønn og hva markedet vil gi, er vår hverdag, sier han.

– Vi er helt enige i at de useriøse er problemet i bransjen. Men renholderne kan ikke betale denne regningen hver gang. Det har de gjort i mange år allerede, sier Erna Hagensen.

Annonse
Annonse