JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

100-årsfest på Dovrebanen

Allerede når vi går på toget på Oslo S denne morgenen, vet vi at dette blir en spesiell og historisk reise til trønderhovedstaden. Vi skal nemlig feire en sprek 100-åring. Markeringen av Dovrebanen.
BARNEGLEDE: Spent unge togpassasjerer på gammel bane.

BARNEGLEDE: Spent unge togpassasjerer på gammel bane.

Ylva Seiff Berge

nina.hanssen@lomedia.no

Det er søndag 8.desember, og Oslo S er pyntet med både juletre og juledekorasjoner. Det er vanskelig ikke å kjenne at julen nærmer seg når passasjerer løper rundt med store poser med julegaver.

Mer julefølelse, blir det når vi nærmer oss Gardermoen. Snøen har så vidt lagt seg på jordene på Romerike, og åsene har melis på.

Men det er først når vi ankommer Dombås, at 100-årsfesten virkelig starter. Det var nemlig her den første offisielle åpningen av Dovrebanen skjedde i 1913.

Vi er spente på hva som venter oss. Kanskje møter vi julenissen?

Konduktør Terje Eriksen ler, når vi spør hva som skal skje.

– Julenissen kommer ikke. De er det mange nok av fra før på toget. Men det blir musikk, lover han og klipper billettene med et lurt smil.

Eriksen har jobbet i NSB siden 1979 og synes det er stas å være om bord på jubileumstrekningen.
Vi gleder oss til å kjøre gjennom Gudbrandsdalen. Jernbanens betydning i Gudbrandsdalen har vært stor, som i andre norske dalfører.

Fra midten av 1800-tallet og fram til 1890-tallet var dalføret preget av stor nedgang i befolkningstallet. Årsaken var utflytting, både til Amerika, men også til byene i Norge.

Da jernbanen kom på slutten av 1800-tallet, åpnet dette for nye arbeidsplasser som i byggingen og driften av jernbanen, for nye næringer som turisme, og nye byggeskikker og impulser. Det er dette NSB ønsker å feire i dag. De har satt opp underholdning på flere tog for å markere starten på jernbaneeventyret.

Endelig litt action

I cafevogna sitter allerede gutta fra Rasmus & Verdens Beste Band for å gi sitt musikalske bidrag til NSB.

Rasmus Rohde, Jovan Pavlovic, Erlend Smalås og Carl Haakon Waadeland gleder seg. De har allerede gitt ut 3 CD-er og synes det er morsomt å spille på toget, selv om det er trangt.

Det var meningen at de skulle spille i familievogna, men så var det kun to barn med i dag, så de flyttet inn i cafevogna. Der er det alltid fullt. Også i dag.

De to barna gleder seg mest og klapper allerede før musikken er i gang. Endelig er det litt action på det ellers rolige toget.

Bandet har allerede vært på turné, og tidligere på dagen har de spilt i Asker kulturhus. Startskuddet går på Dovre. Det er mange passasjerer som blir overrasket når konduktøren annonserer høyt at det er 100 år siden togstrekningen ble åpnet.

En av dem som ikke er overrasket, er sognepresten på Støren.

Elsker Jesus og jernbanen

Størens sogneprest, Hans Ole Sveia har allerede feiret 100-årsjubileet med andre jernbaneentusiaster og elsker å kjøre tog. Han er også opptatt av togmateriell og har levert flere artikler til årboka til Norsk jernbaneklubb.

– Jeg vokste opp i en bydel i Drammen der det var mange tog som passerte huset vårt, så jeg ble tidlig interessert i tog. Jeg var også opptatt av lastebiler, busser og biler - og jeg drømte en gang om å bli lokfører eller sjåfør, innrømmer han.

Men i ungdomstiden fikk han prestekallet og ombestemte seg. I dag er han sogneprest på Støren, men har fortsatt tog som foretrukne reisemiddel.

– Det er en behagelig reisemåte sammenlignet med å kjøre bil. Særlig på vinteren når det er glatt er NSB godt å ha. En gang reiste jeg tre uker med tog i Norden. Det var flott, forteller han.

Sognepresten er glad i NSB og ikke veldig begeistret over at politikere snakker om å konkurranseutsette jernbanen.

– Det virker som de er så opptatt av å spare penger at de glemmer hva slags infrastruktur vi har i Norge. Vi har kun de skinnene og vi har kun 5 millioner innbyggere. De burde heller tenke på hva som er best for kundene, sier han.

Han synes det er flott at NSB nå markerer 100 års-jubileet på flere måter.

100 år med Dovrebanen

Første strekning på Dovrebanen ble åpnet mellom Otta-Dombås 5.desember 1913

Les mer om Dovrebanen på www.dovrebanen.com

Julenissen kommer ikke i dag. De har vi mange nok av fra før på toget. Konduktør Terje Eriksen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

100 år med Dovrebanen

Første strekning på Dovrebanen ble åpnet mellom Otta-Dombås 5.desember 1913

Les mer om Dovrebanen på www.dovrebanen.com