JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fight på flyplassen

– Det drives utstrakt streikebryteri på Gardermoen, sier leder av streikekomiteen på Gardermoen, Marius Gaarder.
– Jeg vil avvise at det forekommer streikebryteri, sier driftsdirektør Kim Arve Midtlyng.

ane.borrud@lomedia.no

Vekterstreiken er på sin syvende dag. Over hele landet er flyplasser rammet. På Gardermoen er 110 vektere ute i streik.

Streikebryteri

– Jeg har aldri sett Gardermoen så godt bemannet, sier Marius Gaarder, lederen av streikekomiteen til vekterne. Han har jobbet som vekter på Gardermoen i tre og et halvt år.

I følge Gaarder drives det utstrakt streikebryteri på flyplassen.

– I går var det tre som streiket fra klokken 06.00 i hovedporten, fire i portfrakt og alle på Cargo. Klokken 06.25 var det alle posisjonen bemannet opp, sier han.

Driftsdirektør Kim Arve Midtlyng avviser alle påstander om streikebryteri.

– Jeg vil avvise at det forekommer streikebryteri. Det er ikke tatt inn ekstra personell for de som er i streik. Det dekker ikke opp overtid utover det som er normalt, det vil si å dekke inn for ferie, sykdom og permisjoner. Vi leverer en normalbemanning, minus de som er i streik, sier han.

Trusler?

Midtlyng på sin side hevder at vektere som ikke er i streik har blitt truet av streikende vektere til å trekke seg fra oppsatte planlagte vakter.

– Dette er uheldig, slår han fast.

– Dette medfører ikke riktighet, sier Gaarder.

Bruttovakter

Opp til 10 prosent av en turnus på Gardermoen er bruttovakter. Det vil si at vekterne blir plassert på andre steder enn der de vanligvis jobber. Disse vaktene plasseres etter behov fra dag til dag.

– I går var det fem vektere som var i streik som skulle hatt bruttovakter. De sto ikke på lista i det hele tatt. Dette er en slu måte å unngå problemet med streikebryteri på, sier Gaarder.

Midtlyng kjenner ikke til detaljene på dette, men uttaler på et generelt grunnlag at det ikke er så merkelig at de som streiker ikke er satt inn på bruttovakter, siden dette skjer samme dagen.

– Det virker helt absurd, kommenterer Gaarder.

– Hvor er de som streiker da? Er de borte? Har de ferie?

Manglende dialog

Partene på Gardermoen hadde en god dialog før streiken. Begge parter bekrefter at de ikke har hatt kontakt siden lørdag.

– Vi hadde en avtale før streiken om at ved spørsmål eller problemstillinger skulle Gaarder kontakte meg. Det har ikke skjedd. Jeg savner en direkte dialog, for beskyldninger uten dialog er uheldig, sier Midtlyng.

– Jeg er tilgjengelig på telefonen hele døgnet, repliserer Gaarder.

– Avtalen var at vi skulle holde kontakt med hverandre.

Sist partene hadde kontakt var lørdag morgen, den dagen streiken startet. Da var det to vektere som var i streik på Cargo, som ble erstattet av to andre vektere fra terminalen. Etter beskjed fra Midtlyng ble disse fjernet, og de to plassene ble stående ubemannet.

– Vi fikset jo den, kommentere Midtlyng, og poengtere at bedriftens syn på hvordan de skal forholde seg til streiken ikke har endret seg siden lørdag.

– Vi kan dokumentere at det drives utstrakt streikebryteri, at posisjoner som skulle stått ubemannet på grunn av streik er oppbemannet, sier Gaarder.

Kommer du nå til å ta kontakt med Midtlyng?

– Ja. Jeg kommer til å ringe ham. Vi ønsker å ordne dette i minnelighet, avslutter Gaarder.

Annonse
Annonse