JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever likhet på plattformen

De jobber ute på plattformene med vedlikehold i all slags vær. Nå vil de ha lik arbeidstid som de fast ansatte hos operatørene på oljeplattformen.
LYSERE FRAMTID: Arild Sandodden i Kaefer er glad for at Fellesforbundet nå reiser kravet om fire uker fri mellom hver toukers arbeidsperiode off-shore.Foto: Håvard Sæbø

LYSERE FRAMTID: Arild Sandodden i Kaefer er glad for at Fellesforbundet nå reiser kravet om fire uker fri mellom hver toukers arbeidsperiode off-shore.Foto: Håvard Sæbø

HŒvard S¾b¿

frode@lomedia.no

Vårens lønnsoppgjør blir ekstra viktig for Arild Sandodden og kollegene hans ute på oljeplattformene. Fellesforbundet krever nemlig at friperiodene mellom arbeidsøktene skal ha en fast lengde på fire uker. I dag veksler friperiodene mellom tre og fire uker.

– Jeg synes kravet fra Fellesforbundet er veldig bra. Det vil gi en fast rotasjon, og gjøre det lettere å få en struktur både på jobben og hjemme, sier Sandodden, som er ansatt i Kaefer.

Nå er det forskjellsbehandling mellom de ulike yrkesgruppene ute på plattformene. Sandodden og de andre som reiser rundt og sveiser, pusser og maler plattformene, har kortere friperioder enn de fast ansatte i Statoil og andre operatører.

Sandodden og hans kolleger i ISO-fagene jobber 12 timer hver dag i to uker, mens friperiodene veksler mellom tre og fire uker. I tillegg må de en ekstra tur ut hvert år for å få et helt årsverk.

Fellesforbundet støtter

Arbeiderne som reiser ut for å male og vedlikeholde oljeplattformene, har vært opptatt av kravet lenge. Nå får de full støtte fra Fellesforbundet, som reiser det som et sentralt krav ved tariffoppgjøret som starter rett før påske.

Forbundssekretær Jørn Eggum er glad for at tillitsvalgte fra alle industrigreinene i Fellesforbundet står samlet om kravet. Eggum er ansvarlig for den viktigste av alle sektorene i det norske lønnsoppgjøret: Frontfaget, der verkstedindustrien skal legge sterke føringer for resten av arbeidslivet.

Hvis kravet skal innfris, betyr det at gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid offshore går ned fra 33,6 timer til 28 timer. For at lønna ikke skal gå ned når arbeidstida synker, må dette kompenseres. Eggum sier at forbundet vil følge opp dette i forhandlinger med arbeidsgiverne.

Allerede under forrige hovedoppgjør, i 2012, gikk NHO ifølge Eggum med på at arbeidstida i prinsippet kunne være under 33,6 timer. Det ble også satt ned et utvalg med Fellesforbundet og arbeidsgiverne i Norsk Industri som skulle utrede innføring av rotasjon med to uker på og fire av. Utvalget kom ikke fram til en løsning, til Eggums store irritasjon.

– Fellesforbundet ble skuffet og overrasket over at Norsk Industri ikke sto opp for mandatet som ble avtalt ved meklinga i 2012, sier Eggum.

Vanskelig?

Eggum sier arbeidsgiverne under meklinga i 2012 så flere mulige problemer med innføring av 2-4-rotasjon, slik som innkvartering, helikoptertransport og om det var nok fagfolk i bedriftene.

I utvalget som har jobbet med saken etter meklinga, kom ingen av disse praktiske bekymringene opp, ifølge Eggum.

– Nå anser Fellesforbundet at alle logistikkutfordringer er løst for å kunne innføre 2-4. Nå handler det bare om økonomi og politikk, sier Eggum.

På hugget

Forbundssekretæren har tett kontakt med arbeidsgiverne for å forberede det viktige kravet om 2-4-rotasjon.

Til forbundets tariffkonferanse inviterte han like godt arbeidsgiverne til å lytte til de tillitsvalgtes spørsmål og diskusjoner om arbeidstid.

Og i februar skal Eggum møte i løvens hule: På tariffkonferanse hos Norsk Industri for å diskutere rotasjon offshore med toppene i bransjen.

Seint, med godt

Eggum er klar over at «reisefolket» i forbundet har ventet flere år på en bedre rotasjon.

– Dette kravet har vært fremmet flere ganger tidligere fra de som er ansatt i «reisebedriftene» ute på norsk sokkel. Hvorfor har Fellesforbundet ventet til nå med å fremme det med tyngde?

– Det blir stadig flere tradisjonelle verkstedbedrifter som også omfattes av denne jobbinga, sier Eggum.

Ønsker lokal fleksibilitet

Forbundssekretæren understreker at forbundet ønsker lokal fleksibilitet om arbeidstid.

– Vi mener avtalen skal inneholde en åpning for at man lokalt kan bli enige om enten 2-4-rotasjon eller dagens veksling mellom 2-3 og 2-4, sier Eggum.

Han er optimistisk med tanke på å få gjennomslag.

– Dette skal på plass i oppgjøret i 2014, understreker Eggum.

Enklere arbeidssituasjon

Arild Sandodden tror arbeidsdagene ute på sokkelen blir lettere hvis turnusen ikke veksler fra gang til gang.

Ved å ha fast turnus to uker på og fire uker av, vil han møte de samme folkene hver gang han er ute på oppdrag.

– Jeg liker å ha god dialog når jeg jobber, men hvis vi stadig jobber med nye folk, kan det oppstå misforståelser, sier Sandodden.

– Kom ikke videre

Etter tariffoppgjøret 2012 ble det satt ned et utvalg som skulle se på innføring av rotasjon med to uker arbeid offshore og fire uker fri.

I utvalget satt NHO, LO, Norsk Industri og Fellesforbundet. NHO-advokat Oscar Rønbeck forteller at utvalget ikke hadde kommet noe lengre enn man var da tariffoppgjøret 2012 sluttet.

Rønbeck minner om at diskusjoner om arbeidstid er krevende.

– Alt som har med arbeidstid å gjøre, er krevende. Én ting er for bedriftene i bransjen det gjelder, en annen ting er mulig smitteeffekt, sier Rønbeck.

– Fellesforbundet mener arbeidsgiverne ikke lenger ser noen problemer med logistikk, som overnatting og transport, men at det bare dreier seg om penger. Er du enig?

– Nei, utvalget diskuterte også logistikk. Det er ikke løst. Så er det opp til partene hvor mye vekt de vil legge på dette framover, sier Rønbeck.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse