Tilbyr juridisk bistand
Yrkessjåfører som blir innblandet i trafikkulykker risikerer å bli fratatt førerkortet på stedet. Nå har Bilpersonalets landsråd (BL) inngått samarbeid med et advokatfirma for å yte medlemmene rask hjelp i trafikksaker.
oystein@lomedia.no
– Dette er situasjoner der det haster. En sjåfør kan ikke gjøre jobben sin så lenge førerkortet er beslaglagt og er dermed i en svært vanskelig situasjon. Her er tilgjengeligheten viktig, sier Jan Audun Strand, leder i BL.
Han understreker at alle henvendelser fra medlemmene skal rettes til Bilpersonalets landsråd.
– Ikke ring direkte på eget initiativ. Vi tar hånd om saken og bringer den videre, så kan advokaten ta kontakt med vedkommende, sier Strand.
Alt skal gå gjennom ham eller nestleder Arild Kjempekjenn.
Unntak
Forbundsleder Kjell Atle Brunborg legger vekt på at dette gjelder ett landsråd som kan gå utenom LOs juridiske avdeling.
– Bilpersonalet har fått fullmakt til å bruke egen advokat i trafikksaker. De haster, og LO-juristene er ikke så sterke på akkurat dette feltet. Alt annet skal følge vanlige rutiner, sier Kjell Atle Brunborg.
En advokat har lovpålagt taushetsplikt, og kan ikke uten videre svare hvis noen fra BL spør om hvordan det går i en sak, selv om det er på vegne av medlemmer. Her må det gjøres en skriftlig avtale med klienten og navngitte tillitsvalgte i landsrådet om at de kan motta opplysninger om saken.
Rask hjelp
Samarbeidet er med Frode Wisth, advokat og partner i advokatfirmaet Strand i Trondheim, som for øvrig ikke har noen familiær tilknytning til landsrådets leder.
I tillegg til jussen og annen yrkeserfaring har Wisth også kjørt noe langtransport. Han har spesialkompetanse innen blant annet strafferett, som omfatter alle sakene i veitrafikken. Når slike situasjoner oppstår er det snakk om å lage en krisepakke. I alvorlige ulykker blir en sjåfør siktet og tatt inn til avhør. Da trenger vedkommende bistand omgående.
Uklarheter
Under presentasjonen for landsrådet kom Wisth inn på flere temaer, blant annet behandling av penger. Sjåførhåndboka i Nettbuss sier at sjåføren er ”objektivt ansvarlig” for pengeveska. Unntaket er ran og trusler, men ikke tyveri. Mange ansatte synes også det er svært problematisk å ha dette ansvaret til alle døgnets tider.
– Her er det mangler. Dette er urimelig, mener advokaten, og opplyser at spørsmål som angår vesker og beholdning stadig dukker opp.
Et annet vanskelig område er helsekravene. Wisth nevnte et eksempel der en bussjåfør besvimte på jobb. Han oppsøkte legevakt, fikk konstatert matforgiftning og passet på å få dette skriftlig. Dermed unngikk han en lang utredning og flere måneder uten sertifikat.
En arbeidstaker må også passe på sine plikter. I saker med hastighetsoverskridelser er det skjerpende hvis synderen er yrkessjåfør.
– Å prøve slike saker for retten er å kaste gode penger etter dårlige, sier Frode Wisth.