JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Comeback i Alta

Alta Postterminal ble lagt ned i 2005. I høst gjenoppsto den som fellesterminal for pakker og gods. Også budavdelinga har fått plass her.
POSTEN OG BRING: – Vi jobber på tvers av grensene mellom Posten og Bring og utnytter vår felles kapasitet, sier distribusjonsleder Åsmund Johansen.

POSTEN OG BRING: – Vi jobber på tvers av grensene mellom Posten og Bring og utnytter vår felles kapasitet, sier distribusjonsleder Åsmund Johansen.

May Berg

may.berg@lomedia.no

Nå ligger budavdelinga, sorteringshallen og godshallen, på rekke og rad i den 3000 kvadratmeter store terminalen like ved flyplassen i Alta. Ca. 50 ansatte i Posten og Bring jobber her.

– Logistikken er god, slik vi er organisert nå. Vi sparer mye transport på at Posten og Bring har tilhold i samme bygg, sier Hågen Bjøraas, Postkom-tillitsvalgt og driftskoordinator på kjøretøy, og Åsmund Johansen, distribusjonsleder på Alta 1.

Fram til i fjor sommer var det Vest-Finnmark Gods AS, hvor Bring eide 50 prosent av aksjene, som tok seg av godsforsendelser i Vest-Finnmark. Så ble selskapet avviklet, og Bring overtok all godsproduksjonen. Dermed var det klart for å ta den tidligere postterminalen i bruk som fellesterminal for pakker og gods. I Bring-delen av terminalen er det bygd nytt kjøl- og frysanlegg.

Gjenåpningen i Alta er en del av en større omlegging av produksjon og framføring av pakker og gods i Nord-Norge. Omleggingen skal gi bedre kvalitet og en innsparing på ca 18 milliarder kroner.

Gjenbruk av pakkeanlegg.

Pakkeanlegget som er ble montert i hallen i sommer ble opprinnelig anskaffet til Ålesund postterminal i 2006, og demontert da Ålesund fikk ny fellesterminalen i 2011. Når anlegget nå har gjenoppstått i Alta, distribueres pakker til hele fylket herfra. Lengste avstand er til Kirkenes, 53 mil unna.

– Ingen i Alta er lei seg for at terminalen er gjenåpnet, det gjelder ikke minst næringslivet. Det skjer mye i Alta og omegn, med blant annet offshore-virksomhet og planlagt gruvedrift, sier Bjøraas og Gunnar Haddal, tidligere nestleder på transporten, nå driftskoordinator.

Som tillitsvalgt var Bjøraas sterkt imot nedlegginga av postterminalen i 2005. Gleden var stor blant postansatte i Alta da de fikk tilbake pakke- og godsproduksjonen.

– Vi tillitsvalgte regnet på det, og vi mente at flyttinga aldri ville lønne seg. Vi fikk blant annet mye lengre kjørevei, sier han.

De senere årene har pakkene gått med tog fra Postens Godsterminal i Oslo til Narvik. Siden 16. desember løftes containerne av i Kiruna, og sjåførene sparer 120 km på hver tur.

Ifølge Posten Norge, er det økte pakkevolumer som er årsak til at man igjen etablerer en terminalen for pakkepost i Alta. At netthandelen skulle gå til himmels, var ikke en av forutsetningene da Posten Norge la den nye terminalstrukturen for noen år tilbake.

Jobber på tvers.

– Vi får posten tidligere om morgenen når vi ikke har noen transportvei. Vi jobber på tvers av grensene mellom Posten og Bring og utnytter vår felles kapasitet. Budene har med privatpakker og bedriftspakkesjåførene har med post til bedriftskunder, så slipper vi å kjøre dobbelt, sier Åsmund Johansen, distribusjonsleder på Alta 1.

Bjøraas og Johansen mener at samholdet mellom Posten og Bring er blitt bedre etter samlokaliseringen.

– Vi er i ferd med å smelte sammen til én arbeidsplass, sier de to.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse