100 millioner i bot til Posten
Posten ilegges en kjempebot av ESA, for brudd på EØSs konkurranseregler.
anders.hauge-eltvik@lomedia.no
Onsdag bestemte EFTAs overvåkningsorgan ESA seg for å ilegge Posten Norge AS boten etter mange års etterforskning.
Boten på 12,89 millioner euro, eller 102 millioner kroner, er gitt fordi ESA mener Posten har misbrukt sin dominerende posisjon i markedet.
Måten de har gjort det på, ifølge ESA, er ved etableringen av "Post i butikk". Posten har inngått avtaler med grupperinger av butikker, kiosker og bensinstasjoner om å få etablere "Post i butikk" i disse. Dermed har Posten, ifølge ESA, lagt beslag på de mest attraktive stedene for utdeling av pakker, og dermed hindret andre selskaper som leverer pakker i å etablere seg.
- Uten disse avtalene om eksklusivitet, kunne de konkurrerende selskapene ha sørget for økt konkurranse og lavere priser i markedet. Dette ville ha kommet postordre- og e-handelselskaper, og til slutt forbrukeren, til gode, sier Per Andreas Bjørgan, direktør for ESAs konkurranse- og statsstøtteavdeling i en pressemelding.
Lederen i Postkom, som organiserer postansatte, Odd Christian Øverland, synes 102 millioner kroner høres voldsomt mye ut, og har vondt for å tro at det er økonomisk grunnlag i pakkedistribusjonen for en bot av en slik størrelse.
Øverland understreker at han ikkje kjenner saken i detalj. Han kan derfor heller ikke si noe om hvilke konsekvenser for de ansatte i Posten denne boten kan få noen.
- Det er umulig å si noe om. Men jeg har vondt for å tro at denne boten blir den endelige konklusjonen, og jeg føler meg sikker på at Posten Norge kommer til å håndtere fortsettelsen av denne saken slik de må gjøre, sier han.