JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Heller samarbeid enn sammenslåing

– Sammenslåing av Jernbaneverket og Vegvesenet er en avsporing, sier samferdselsministeren.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

Forslaget fra KrF om å slå sammen Statens vegvesen og Jernbaneverket får ikke støtte av regjeringens ansvarlige for samferdsel.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) mener det er feil å slå de to etatene sammen.

– Min oppgave er å realisere de mange prosjektene som ligger i Nasjonal transportplan. Vi er inne i det første av de ti årene planen gjelder, og da mener jeg det blir en avsporing, bokstavlig talt, å flytte fokus fra realisering av planen til omorganisering av etatene.

Samarbeid

Kleppa er imidlertid opptatt av at etatene samarbeider så godt som mulig. KrF mener en felles etat ville gitt en langt bedre planlegging av samferdselsprosjekter.

– Jeg skal til enhver tid være opptatt av om det er gevinster å hente på et tettere samarbeid. Statens vegvesen og Jernbaneverket ser også på dette selv, og har nylig varslet et samarbeid om E6 og jernbanen langs Mjøsa. Det vil frigjøre 400 millioner kroner til andre gode formål. Og jeg tror det kan være enda mer å hente på å se mer nøye på hvordan planprosessene går, sier Kleppa.

Hun legger til at etatene sitter tett på hverandre i utformingen av Nasjonal transportplan, og er enig i at 400 millioner kroner spart på ett prosjekt er mye.

– Ja, og det illustrerer at det kan være nyttige gevinster å hente, det er ingen tvil om det. Vi kommer til å ha oppmerksomhet på dette framover, men å starte en omorganiseringsprosess her og nå blir å flytte fokus fra det jeg nå fyller tid og tanke med, nemlig å få realisert Nasjonal transportplan, sier hun.

Mye omorganisering

Tillitsvalgte i de to etatene i LO-systemet mener det er for tidlig å kommentere forslaget fra KrF.

Kleppa er også oppmerksom på at de to etatene har vært igjennom flere omstillinger de siste årene.

– Det er klart at Statens vegvesen har vært gjennom mange runder, også i år, og det samme gjelder for Jernbaneverket. Begge har fått utrolig mye mer å gjøre, særlig Jernbaneverket som har hentet inn mange nye folk, sier hun.

Samtidig er samferdselsministeren rask med å påpeke at hun til enhver tid forsikrer seg om at samferdselsarbeidet har den optimale organiseringen.

– For vi skal ha hovedfokus på mer vei og mer bane, sier hun.

Ferskt i Sverige

KrF viser til samorganiseringen av transportetatene i Sverige som et eksempel på hva som kan gjøres i Norge. Etatene for vei, jernbane, sjø- og lufttransport er der slått sammen. Kleppa mener det er for tidlig å konkludere hvordan det har gått.

– Jeg har vært i Sverige og latt meg orientere om hva de har gjort der. Deres sammenslåing skjedde 1. april, og det betyr at de ikke har så mange erfaringer på nåværende tidspunkt. På meg synes det noe prematurt å anbefale komiteen på Stortinget å reise til Sverige, slik KrF anbefaler, sier hun.

Annonse
Annonse