Arbeidere i USA jobber billigere
Indiske call-sentre flytter virksomhet til USA - fordi amerikansk arbeidskraft er billigere.
frode.ronning@lomedia.no
Den høye arbeidsledigheten i USA får konsekvenser for lønningene. Call-sentre i USA kan nå skaffe arbeidskraft billigere enn indiske konkurrenter, ifølge Financial Times.
Det er særlig folk med latin-amerikansk bakgrunn i USA som er villig til å arbeide for lavere lønninger enn tidligere.
Indiske selskaper har de siste årene overtatt call-senteroppgaver for en rekke vestlige bedrifter. Inderne snakker bra engelsk, og har gjort jobben mye billigere. Nå er dette i ferd med å snu, ifølge det indiske call-centerselskapet Genpact.
– Vi ser at folk [i USA] nå er villig til å jobbe hjemme og til lavere lønn enn tidligere, uttaler Pramod Bhasin, direktør i Genpact til Financial Times.
Det indiske selskapet Genpact regner med å tredoble antall ansatte i USA, fra dagens nivå på 1500.
Et annet indisk selskap, Wipro - som har spesialisert seg på IT-support for vestlige selskaper - rekrutterer under den økonomiske krisa stadig flere ansatte i Afrika, Europa og Midt-Østen.
Selskapet regner med at andelen ansatte utenfor India vil øke de kommende årene.
Financial Times spår at India fortsatt vil være hjemsted for mange call-sentre i framtida, men først og fremst for avansert IT-support.