JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter snikprivatisering

De ansatte på Luftforsvarets hovedverksted på Kjeller /LKH) ser arbeidsoppgaver forsvinne til utlandet, og frykter styrt avvikling og privatisering.

may.berg@lomedia.no

– Nå må vi få et klart svar på om vi skal være en del av Forsvaret i framtida eller ikke, sier hovedtillitsvalgt ved LHK, Bjørn Lien, til Romerikes Blad.

Oppdrag ut av landet

LHK driver vedlikehold av jagerfly og helikopter. Nå er de vitne til at stadig flere av oppdragene de tidligere har hatt, forsvinner til private aktører, gjerne i utlandet.

Lien frykter at et unikt fagmiljø er i ferd med å gå tapt. Ifølge Lien, har verkstedet mistet mellom 30 og 40 årsverk av sine totalt 400 ansatte.

LHK har som følge av Forsvaret innsparinger sluttet å fornye tidsbegrensede arbeidsavtaler og å gi lærlinger jobb etter endt læreperiode.

Hva med de nye jagerflyene?

Usikkerheten har blitt forsterket av Forsvarets kjøp av de nye jagerflyene som skal erstatte dagens F16. Man er redd for at verkstedet skal komme på hælene når det gjelder å tilegne seg kompetansen som er nødvendig for å kunne ta store vedlikeholdsoppdrag på de nye flyene.

Stabssjef i Forsvarets logistikkorganisasjon, Anders Melheim, bekrefter overfor avisen at LHK står overfor kutt i antall årsverk, men sier det er for tidlig å si hvor store kuttene på Kjeller vil bli.

– Men det ligger i kortene at vi må vurdere hvilke vedlikeholdsoppgaver det er ønskelig å beholde på Kjeller, sier Melheim.

Han garanterer at ingen skal sies opp nå.

– Kuttes det i årsverk nå, skjer det ved at avtaler om midlertidige ansettelser ikke for lenges.

Ingen garantier

Sverre Myrli, (AP) medlem av Forsvarskomiteen på Stortinget, vil heller ikke gi noen garantier for framtida.

– Hvem som skal vedlikeholde de nye jagerflyene blir avgjort gjennom forhandlinger med de andre landene som også er med på flyinnkjøpet. Det er sannsynlig at vedlikeholdet fordeles på flere land, men jeg regner med at Kjeller får en del av vedlikeholdet, sier Myrli.

Annonse
Annonse