JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil bygge fortere

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil finne ut om det går an å bygge veier og jernbane fortere.

frode.ronning@lomedia.no

Staten får kritikk fra mange hold for å bygge veier og bane i veldig lavt tempo.

På LOs samferdselsdebatt onsdag utdypet tidligere konsernøkonom Nils Terje Furunes i DnBNOR kritikken:

- Dobbeltsporet Oslo-Sandvika tok ti år å bygge, mens det kunne vært gjort på fem år. Den lange tida gjorde prosjektet 2,5 milliarder dyrere, påpekte Furunes.

Årsaken er at Finansdepartementet ønsker å holde igjen på pengebruken for å hindre press i økonomien, og at dette blir viktigere enn å bli fort ferdig.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa svarte Furunes på direkten.

Kleppa opplyste at regjeringa allerede prøver ut nye måter å finansiere utbygging av vei og bane.

To veier og en jernbanestrekning får egne poster på statsbudsjettet, og skal bygges ut i rekordfart. Det dreier seg om E6 vest for Alta og E16 over Fillefjell, samt nytt dobbelspor mellom Oslo og Ski.

- De tre prosjektene har fått egne poster på budsjettet og vi skal følge dem nøye for å få sammehengende framdrift, forklarte Kleppa under LOs samferdselsdebatt onsdag.

Mens Kleppa deltok på LO-debatten, kom nyheten om at samferdselsdepartementet har lagt nye føringer for strekningen Oslo-Ski. Av en trasé på 22 kilometer, vil 19 av dem gå i en tunell, som blir Norges lengste.

Skeptisk til fond

Flere av LOs forbund ønsker at staten skal opprette et stort fond for finansiering av samferdselsprosjekter. Håpet er at prosjektene kan gjennomføres raskere. I dag er det slik at mange veiprosjekter stopper opp på høsten fordi det ikke er bevilget nok penger til å holde på hele året. Så starter arbeidet igjen i januar, når det er et nytt budsjettår. På denne måten går utbyggingene seinere enn de kunne gjort, og det kommer ekstrakostnader til å rigge ned og rigge opp igjen.

Flere av LO-forbundene har fremmet forslaget om et samferdselsfond, gjennom samarbeidet i LOs samferdselsutvalg.

Forslaget om fond møter liten entusiasme hos LOs sjeføkonom Stein Reegård.

- Vi lurer oss selv om vi tror at vi kommer unna spørsmålet om hvor høyt samferdsel skal prioriteres i forhold til andre formål.

Reegård ønsker økt satsing på samferdsel, og er positiv til å se på løsninger som fører til raskere utbygging.

Private inn bakdøra?

De borgerlige partiene utfordrer stadig regjeringa til å satse mer på offentlig privat samarbeid (OPS), og lokker med at dette vil føre til raskere utbygging. Men dette får liten støtte fra LO og de rød-grønne partiene.

Under den borgerlige regjeringa ble det satt igang tre veiutbygginger som OPS-prosjekter.

Disse er evaluert:

- Prosjektene ble verken billigere eller dyrere enn andre prosjekter. Men de ble gjennomført raskere enn normalt, sier Kleppa.

Hun vil lære av fordelene med OPS, og bruke lærdommene i rene offentlige prosjekter. OPS handler i korte trekk om at privat bygger ut en vei, og så kjøper staten veien på avbetaling i for eksempel 20 år. Dette har blitt en populær modell i mange land der staten mangler kapital.

Regjeringa er veldig kritisk til OPS, fordi staten har nok kapital og derfor ikke trenger private til å finansiere veier.

Bedre vedlikehold

Aviser rundt om i Norge rapporterer om dårlig vedlikehold av veiene, og dette har samferdselsminister Kleppa merket seg. Hun ville ikke røpe noe av hva som kommer i statsbudsjettet 5. oktober, men gikk langt i å love økt satsing på vedlikehold.

Kleppa minner også om en del av E6 på Helgeland skal planlegges og gjennomføres på en måte der utbygginga og vedlikehold de første 15 årene blir sett i sammenheng.

Annonse

Flere saker

Annonse