JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slakter Postens effektiviseringsprogram

Postens effektiviseringsprogram Opex blir slaktet av de ansatte. – Det har ødelagt arbeidsmiljøet, sier tillitsvalgte ved distribusjonsavdelingen på Fana utenfor Bergen.

Bergenslufta er varm og sola stråler fra skyfri himmel. Det er sankthansaften og ganske nøyaktig fire måneder siden Posten innførte sitt Opex-program – for mer effektiv drift.

Det snudde opp ned på arbeidshverdagen til de ansatte ved distribusjonsavdelingen på Fana utenfor Bergen.

Opex bygger på Lean-tankegangen som ble utviklet av Toyota i etterkrigsårene, for å kutte kostnader i kampen mot den amerikanske bilindustrien.

Den ble en ledende effektiviseringsfilosofi på 1990-tallet. Sløsing av tid og ressurser i prosessen skal bort.

På et kontor på Postsentralen i Bergen deler de tillitsvalgte ved Fana sine opplevelser fra de siste månedene.

– Opex-konsulentene har tatt tida på oss med stoppeklokke. De sto bak oss og noterte hva vi gjorde hvert 30. sekund. Det er jo galskap! Hvis du tok en slurk vann, noterte de det, raser Johnny Jakobsen, Eva Kristin Tveit, Reidar Karlsen og Øystein Gjerde.

Har knekt arbeidsmiljøet

De plasstillitsvalgte ved distribusjonsavdelingen på Fana utenfor Bergen har i løpet av våren vært gjennom Postens nye effektiviseringsprogram.

Unge konsulenter med liten eller ingen bakgrunn fra Posten har fulgt dem på jobb i 13 uker, med stoppeklokker og diverse skjemaer.

De tillitsvalgte mener hele programmet er preget av kontroll med de ansatte. Konsulentene har kommet med nye ”faguttrykk” som går over hodet på de ansatte.

Hele situasjonen har satt sinnene i kok i vestlandsbyen.

– Opex har knekt arbeidsmiljøet helt. Det er krangling mellom kolleger som aldri har kranglet før, og motivasjonen er helt borte. Unge folk som jobber her snakker om å finne noe annet å gjøre, sier de tillitsvalgte Posthornet møter i Bergen.

Ingen medvirkning

Frustrasjonen har vokst seg større og større de siste månedene. Opex er blitt et skjellsord.

De ansatte blir ikke hørt, og føler seg umyndiggjort. På evalueringsmøtet får de tillitsvalgte fra Fana utløp for sinne og frustrasjon.

– De fra Opex snakket om at medvirkning fra de ansatte er viktig, men det har vist seg å være helt feil. Alt blir bestemt ovenfra og ned. Vi får ikke påvirke noen ting som er av betydning. Det vi får bestemme er hvor papirkurven skal stå og hvor mange penner vi skal ha i skuffen. Skjønner du? Det er jo galskap, sier de tillitsvalgte.

De har opplevd at arbeidsdagen er blitt alt annet enn mer effektiv etter at Postens forbedringsprogram ble satt i gang.

Yrkesstoltheten er også i ferd med å få seg en real knekk.

Det å få posten ut i tide er viktig for postbudene. Etter at Opex kom inn har de hatt mye gjenliggende brev, noe de tillitsvalgte aldri har opplevd maken til.

De kan fortelle om postbud som nå bruker en time lenger på å sortere post.

– Kvalitetskravet og servicen er lagt til side, og det virker som om ledelsen synes det er greit å la posten ligge. Den ansvarsfølelsen vi hadde før, har de tatt fra oss. Vi har et utrolig psykisk press på oss for å få ut posten. Fra dag til dag vet vi ikke om vi får gjort jobben vår, men det ser ikke Posten ut til å bry seg om. Det går utover yrkesstoltheten og den psykiske helsen til de ansatte. Det er flere som er blitt sykemeldte etter at Opex kom, forteller den frustrerte gjengen.

Håper det tar slutt

På Fana er det mer enn bruken av stoppeklokkene og detaljstyringen som har skapt sterke reaksjoner. Postbudene ble nemlig bedt om å ta med seg en GPS i bilen.

Ledelsen forklarte at de ville se hvor lang ruta var, men det viste seg fort at de ville ta tiden på de ulike budene. De opplever dette som regelrett overvåking.

– Vi foreslo at vi kunne tegne kjøreruta inn i et kart på internett, men det var ikke godt nok. De prøvde å skjule at de i bunn og grunn var ute etter å ta tiden på oss, noe de innrømmet til slutt, forteller Johnny Jakobsen, Eva Kristin Tveit, Reidar Karlsen og Øystein Gjerde.

Flere har fått oppleve at ledelsen slår ned på negative reaksjoner på effektiviseringsprogrammet. Da Opex ble innført ved Postterminalen i Bergen i fjor høst, ble flere av de ansatte sinte når Opex-konsulentene dukket opp med stoppeklokka.

– Opex er kynisk

Posten har vært i gjennom store endringer de siste 10-15 årene. Etter at Posten ble et statseid aksjeselskap og deler av monopolet forsvant, har kravet til avkastning ført til store kutt i kostnadene.

Posten har derfor gjennomgått flere runder med effektiviseringstiltak, og mange arbeidsplasser har forsvunnet.

Steinar Nørstebø, nestleder i Postkom Hordaland krets, mener Opex skiller seg negativt ut i forhold til tidligere omstillingsrunder.

– Jeg har vært med på mange effektiviseringsprogrammer i Posten, og vi har forståelse for at det må til, men dette er mer omfattende, systematisk og kynisk enn tidligere. Programmet representerer et menneskesyn vi ikke kan være med på, og respekten for at folk er forskjellige er ikke god nok, sier Steinar Nørstebø.

– Forstår medlemmene godt

Han var selv med på prosessen som førte til Postkoms deltakelse i Opex-programmet.

I starten var han positiv fordi Opex skulle vise nye løsninger i praksis, basert på medvirkning fra de ansatte.

– Et system som fungerer sånn, hadde vi aldri gått med på. Vi føler vi har vært med på å inngå en avtale som fungerer destruktivt. Vi forstår godt at våre medlemmer reagerer på det, og det gjør det tyngre for oss også. De ansatte sitter på mye kompetanse, men det er stor mangel på medvirkning, sier Nørstebø.

– Konsulentene kommer med forslag, eller ordre, som de ansatte som har jobbet i Posten i mange år vet at ikke fungerer. De får tydelige signaler om at det ikke fungerer, men skal prøve det allikevel, tilføyer leder i Hordaland krets, Anne Åsheim.

Posten skifter kurs

Posten endrer Opex etter drøftinger med Postkom. Nå skal det bli tettere dialog mellom ledere, ansatte og tillitsvalgte.

– Ambisjonene med Lean er høye og medfører ofte omfattende endringer. Jeg skjønner at mange av disse prosessene kan være tøffe for våre ansatte. Når Postkom mener vi har vært for toppstyrt, tar vi det på alvor og ønsker å se hvordan vi kan forbedre måten vi samarbeider på, sier ansvarlig for Lean i Posten, direktør Björn Hellqvist til Postens intranett.

Opex er et forbedringsprogram i Postens Distribusjonsnett som bygger på Lean-tenkning.

Lean-tenkning er en effektiviseringsideologi som har sin opprinnelse i Toyota på 1950-tallet, men som kom for fullt 40 år senere.

Målet er å øke verdien ut til kunden gjennom å fjerne unødig arbeid. Det handler om å fjerne aktiviteter som ikke skaper verdi for kunden.

Det langsiktige målet er å skape en kultur for kontinuerlige forbedringer.

I Distribusjonsnett i Posten kalles det nye forbedringsprosjektet som baserer seg på Lean Thinking for Operational Excellence (OpEx).

Lean skal innføres i alle deler av Posten-konsernet.

Lean er en del av Spinnaker, som omfatter rundt 20 prosjekter, for eksempel Østlandsterminalen, ny terminalstruktur, ny sorteringsteknologi, nye IT-systemer, stab- og støtte, nye innkjøpsavtaler og flere post i butikk.

Annonse
Annonse

Opex er et forbedringsprogram i Postens Distribusjonsnett som bygger på Lean-tenkning.

Lean-tenkning er en effektiviseringsideologi som har sin opprinnelse i Toyota på 1950-tallet, men som kom for fullt 40 år senere.

Målet er å øke verdien ut til kunden gjennom å fjerne unødig arbeid. Det handler om å fjerne aktiviteter som ikke skaper verdi for kunden.

Det langsiktige målet er å skape en kultur for kontinuerlige forbedringer.

I Distribusjonsnett i Posten kalles det nye forbedringsprosjektet som baserer seg på Lean Thinking for Operational Excellence (OpEx).

Lean skal innføres i alle deler av Posten-konsernet.

Lean er en del av Spinnaker, som omfatter rundt 20 prosjekter, for eksempel Østlandsterminalen, ny terminalstruktur, ny sorteringsteknologi, nye IT-systemer, stab- og støtte, nye innkjøpsavtaler og flere post i butikk.