Kranglete passasjerer gjør jobben utrygg
Bedre bemanning på avganger hvor det ofte er bråk, er blant tiltakene konduktørene ønsker mer av. Rapportene viser at aggressive kunder er et omfattende arbeidsmiljøproblem.
oystein@lomedia.no
Anne Christine Gjertsen begynte på NSB-skolen i desember 2006, og har ikke opplevd alvorlige situasjoner i disse årene.
– Det hender det er litt småtteri. I vinter ble det en del misnøye, men ingenting alvorlig, forteller Gjertsen, som jobber på lokaltog, særlig Moss–Spikkestad.
Tendenser
Et bredt sammensatt utvalg har vurdert risikoen for trakassering, trusler og vold mot personalet.
Tilbakemeldingene gir et bilde av problemene, når og på hvilke strekninger hendelser inntreffer, og gir bedre mulighet til å prioritere innsatsen.
– Tidligere var oppbemanningen litt tilfeldig. Nå har NSB bedre oversikt og kan styre assistansen dit det er behov, men hele tiden har vi utfordringer. Det kan alltid skje noe. Angrepet på Sørlandsbanen kom på dagtid. Det viser at vi alltid har en risiko for folk som er påvirket av alkohol eller andre rusmidler, og psykisk ustabile personer, sier Audun Sør-Reime, leder i Konduktørenes landsråd (KL).
Den omtalte hendelsen på Sørlandsbanen skjedde en formiddag i fellesferien, da en passasjer gjøv løs på konduktøren og brakk armen hans.
Alle episoder skal inn i Synergi-systemet, men Sør-Reime tror det varierer hva det meldes fra om.
– Særlig når det gjelder trakassering kan det være store mørketall. Folk reagerer svært forskjellig. Noen aksepterer mer enn andre, og går ikke videre med det når de får slengt skjellsord etter seg. Samtidig er dette en form for slitasje som kan bygge seg opp over tid hos den enkelte, sier han.
Forebygging
NSB har lenge hatt kurs i å takle det som kalles ”vanskelige kundesituasjoner”. Dette tilbudet må bli mye bedre, mener KL. Slike hendelser er helt klart det som inntreffer hyppigst.
– Hittil har satsingen vært for slapp og ikke høyt nok prioritert. Det må være en tråd i denne innsatsen, ikke bare skippertak. Å møte kolleger for å utveksle erfaringer og diskutere tiltak er viktig. Utviklingen i Europa er ikke god. Vi hører mye rart fra kolleger, og trenger ikke dra lenger enn til Sverige for å skjønne at det er nødvendig å ha stor oppmerksomhet rundt dette hele tiden.
På grunn av storsatsingen med nye tog fra desember 2012 går rekrutteringen for fullt. I år er det ansatt 120 aspiranter.
– Stort sett er jobben hyggelig, men det er viktig at de som blir tatt inn klarer å håndtere vanskelige situasjoner. Når alt spisser seg til er det tøft og krevende. Da er det nødvendig med kompetanse. Nå må vi holde på de nye, slik at bemanningen er god også når produksjonen øker med de nye togene. Vi må ha nok konduktører til at folk er trygge på jobben, sier Sør-Reime.
Riktig retning
Sykefraværet blant konduktører har i perioder vært høyt, særlig i lokaltrafikken. Tiltak og oppfølging har fått det ned mot 10 prosent, en merkbar bedring, men fortsatt over landsgjennomsnittet for alle sysselsatte som ligger i overkant av 7 prosent.
– Dette er en gledelig utvikling, og viser at når folk blir lyttet til så har det en positiv effekt. Ledelsen må ha nær kontakt med de ansatte, så de får vite hvor skoen trykker. Jeg er fornøyd med arbeidet som gjøres nå, sier leder i konduktørpersonalets landsråd, Audun Sør-Reime.
Regelmessig opplæring og trening i å håndtere vanskelige kundesituasjoner.
God bemanning på belastede avganger, unngå at noen arbeider alene.
Samlinger og formelle fora der ansatte kan snakke ut med hverandre og ledelsen.
Gode rutiner for å redusere konsekvensene av hendelser.
Gjøre kjent hva som er akseptabelt om bord og på stasjoner. Reaksjoner ved overtredelse. Anmeldelse av straffbare forhold.
Lokale aksjoner og holdningskampanjer gjennom for eksempel skolebesøk.
Å fjerne kontant betaling om bord vil redusere risikoen for ran. Mulig kun på lang sikt.
Regelmessig opplæring og trening i å håndtere vanskelige kundesituasjoner.
God bemanning på belastede avganger, unngå at noen arbeider alene.
Samlinger og formelle fora der ansatte kan snakke ut med hverandre og ledelsen.
Gode rutiner for å redusere konsekvensene av hendelser.
Gjøre kjent hva som er akseptabelt om bord og på stasjoner. Reaksjoner ved overtredelse. Anmeldelse av straffbare forhold.
Lokale aksjoner og holdningskampanjer gjennom for eksempel skolebesøk.
Å fjerne kontant betaling om bord vil redusere risikoen for ran. Mulig kun på lang sikt.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer