JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lover nettolønn også neste år

Næringsminister Trond Giske høstet stående applaus da han i dag lovet Sjømannsforbundets landsmøte at nettolønnsordningen for sjøfolk blir videreført.

stig.christensen@lomedia.no

– Nettolønnsordningen blir videreført med uendret regelverk i statsbudsjettet for 2011, sa statsråden da han innledet om maritim politikk på landsmøtet i formiddag.

For budsjettlekkasjen innkasserte han både stående appaus fra salen og rosende ord fra forbudnsleder Jacqueline Smith etter innledningen.

Ikke indeksregulering

Statsråden ville imidlertid ikke svare direkte på om beløpet rederne får refundert for hver sjømann som er omfattet av ordningen vil bli regulert.

– Detaljene får vi komme tilbake til når statsbudsjettet blir lagt fram, var alt statsråden ville si om den saken.

Overfor LO-Aktuelt gjorde likevel en av Giskes rådgivere det klart at det ikke kommer på tale med noen indeksregulering av refusjonsbeløpet. I så fall vil rederne også neste år få refundert 198 000 kroner for hver sjømann som er omfattet av nettolønnsordningen.

Slipper skatt

Nettolønnsordningen for sjøfolk ble innført i 1994 som en støtteordning til norske rederier. Ordningen innebærer at rederiene får refundert utgifter til skatt, trygd- og arbeidsgiveravgifter for store mannskapsgrupper.

Ordningen omfatter nå rundt 11 500 sjøfolk og 430 skip registrert i norsk skipsregister. I 2008 var bevilgningen til sysselsettingsordningene for sjøfolk 1,75 milliarder kroner.

Da konsulentselskapet Econ Pöyry i mars i år evaluerte ordningen på oppdrag fra Næringsdepartementet, var konklusjonen at «sysselsettingsordningene trolig har hatt en positiv effekt på sysselsettingen av sjøfolk. Uten sysselsettingsordninger er det grunn til å tro at vi hadde hatt færre norske sjøfolk».

LES OGSÅ: Tror nettolønna overlever

LAST NED:Econ Pöyrys evaluering av nettolønnsordningen (pdf)

Ros for nettolønn

Mange talere roste Trond Giske for hans klare tale om å videreføre nettolønnsordningen slik den er i dag, blant dem flere fra Hurtigruta. Som en av dem sa det:

– Nå er jeg egentlig bare happy, fordi vi beholder nettolønnsordningen.

Harry Danielsen var også tilfreds med å ha fått på plass ordningen i statsbudsjettet for neste år, men minnet om at i Color Line omfatter den bare 70 prosent av mannskapet.

Lovfesting

Flere ville ha ordningen lovfestet. Det gjaldt Danielsen, men også Marlen Hauge, som sa det slik:

– Vi har behov for at den lovfestes, for at vi skal beholde arbeidsplassene. Vi må sikre spredt bosetting og stabile rammevilkår.

Geir Martin Sørby var enig:

– Vi må skape forutsigbarhet i form av lovverk.

Trond Giske svarte at ikke bare Ap, men hele regjeringen stilte seg bak nettolønnsordningen.

– Til syvende og sist er det den politiske viljen som teller, sa han, og la til at kampen står ved hvert valg, i 2013, 2017 osv. Giske la til at nettolønnsordningen er viktig for å opprettholde arbeidsplasser til sjøs, men også for hele den maritime klyngen.

Full bredde

I sin innledning trakk næringsministeren opp hele det næringspolitiske bilde med maritim næring i vid betydning.

– God næringspolitikk er ikke en nøytral næringspolitikk, sa han og nevnte en rekke forhold regjeringen har gjort for å legge til rette for en sunn maritim næring. Han minnet om at Norge er verdens 116. største land i folketall, men at vi har verdens 22. største økonomi.

Trond Giske tilbakeviste at høy velferd, partssamarbeid og kollektive tariffavtaler, kort sagt den norske modellen, er negativt for næringsutviklingen.

– Tvert imot motbeviser vi hver dag de høyreliberalistiske standpunktene.

Giske viste til at maritim næring er en av fem hovedsatsingsområder for Norge. Gode rammevilkår, satsing på miljøteknologi og forskning er stikkord, samtidig som han vil utvikle nærskipsfarten.

Sosial dumping

Han snakket også om tiltak mot sosial dumping, om et gulv i lønnsutviklingen og HMS.

– Vi vil ha en arbeidsvennlig skipsfart, sikre HMS-rettigheter og jobbe for sjøfolks rettigheter i ILO, sa han, og la til at NSF har oppnådd gode resultater i kampen mot sosial dumping.

En av pilarene i den maritime politikken var, ifølge Giske, å gi gode vilkår for redere som seiler under norsk flagg. Jacqueline Smith sa i debatten at Sjømannsforbundet vil ha muligheten for allmenngjøring for skip i norske farvann.

Vindmøller

Forbundslederen var inne på tiden etter oljen, da det må satses på vindmøller.

– Her må våre medlemmer komme inn og bemanne båtene som skal bringe vindmøllene ut på feltene.

Jarl Odinsen pekte på at det foregår en stor utflagging av offshoreflåten, og at mange sjøfolk blir kastet på land, som følge av det.

– Jeg forventer utvikling av en stor vindmøllepark, der må vi være, sa han. Næringsministeren kom han i møte:

– Selvsagt skal vi være med på det neste eventyret på havet, nemlig vindmøllesatsingen, sa Giske.

Annonse
Annonse