JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO avviser NHO-krav

Speditør- og Schenker-overenskomsten er gyldig. I et brev til NHO avviser LO kravet om at teksten i disse avtalene skal endres.

torgny.hasaas@lomedia.no

13. september sendte NHO et brev til LO hvor de klargjør at NHO ikke vil skrive under på speditøroverenskomsten og Schenkeroverenskomsten. Avtalene ble inngått hos riksmeklingsmannen om kvelden 4. juni etter tre ukers streik. I brevet het det videre at «NHO krever at LO sørger for at denne teksten blir behørig endret».

Bindende protokoll

Dette avviser LO i et brev sendt i dag:

«LO viser til at tariffrevisjonen ble gjennomført med mekling og arbeidskamp. Under den gjenopptatte meklingen ble partene enig om en forhandlingsløsning med svarfrist 30. juni 2010 kl. 12.00.

Det ble avholt uravstemning blant NTFs (Norsk Transportarbeiderforbund red.anm.) medlemmer. Begge parter har akseptert resultatet av forhandlingene og LO anser protokollen for bindene for begge parter», skriver LO i sitt svar.

Brevet er undertegnet av leder av LOs forhandlingsavdeling, Knut Bodding.

Vikarene

NHO mener at avtalen som ble inngått mellom Transportarbeiderforbundet og NHO-foreningen, Logistikk- og transportindustriens Landsforening, går utover sine fullmakter når de inkluderer arbeidsforholdene for vikarene i denne avtalen. NHO mener at vikarene og innleide fra bemanningsforetak skal omfattes av den bemanningsavtalen som LO og NHO inngikk før vårens tariffoppgjør.

– Vi er fornøyd med LOs svar, sier nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen.

NHO har nå i utgangspunktet tre muligheter. De kan enten stevne LO for arbeidsretten, la være å underskrive for på den måten fraskrive seg avtalen eller underskrive og glemme saken til neste korsvei. Det vil si neste tariffoppgjør.

Spesialrådgiver i NHOs forhandlingsavdeling, Gunnar Flaat, sier til LO-Aktuelt at den første delen av brevet er en mishagsytring om at partene har gått ut over sine fullmakter.

– Jeg skjønner at det er speditøroverenskomsten som kommer til å bli praktisert også for innleide på terminalene, men det er viktig for oss å presisere at speditøravtalen ikke gjelder for hele bemanningsbransjen, der gjelder bemanningsavtalen, sier Flaat. Han skjønner at dette kan virke spissfindig.

Annonse

Flere saker

Annonse