JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Raser mot ny helikopterberedskap

Både Sjømannsforbundet og Industri Energi reagerer kraftig på regjeringens nye konsept for framtidige redningshelikoptre. – En farse, sier nestleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Statssekretær Terje Moland Pedersen i Justis- og Politidepartementet sier at regjeringen er opptatt av å få på plass en raskere og mer effektiv redningshelikoptertjeneste som kan komme flest mulig mennesker til unnsetning i en vanskelig situasjon. Det er ikke kontroversielt. Det er derimot kriteriene som regjeringen nå har lagt frem i forbindelse med å fase ut dagens Sea King-redningshelikoptre til fordel for nye helikoptre innen 2020.

- Regjeringens mål er at det skal kunne startes redning av 20 personer i nød innenfor 150 nautiske mil rett ut fra grunnlinjen innen to timer, heter det i pressemeldingen fra departementet.

Fraskriver seg ansvaret

Det får både IE og NSF til å se rødt.

- Regjeringen er feig og ser bare på statistikk når den endelig har bestemt seg for hvilke krav som stilles til framtidige redningshelikoptre. Det vitner om fullstendig mangel på respekt for oljearbeidere og sjøfolk, sier HMS-fagsjef Ketil Karlsen i Industri Energi.

Han får full støtte av nestleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.

- Vi beklager sterkt at regjeringen har ignorert både Fostervollutvalgets innstilling, Helikopterfaglig Forums innstilling og til høringssvar fra berørte parter. Med dette konseptet hvor krav til aksjonsradius er redusert fra 240 nautisk mil til 150 nautisk mil, vil ikke redningshelikoptertjenesten ha aksjonsradius og kapasitet å komme sjøfolk, fiskere og oljearbeidere til unnsetning. Det betyr at norske myndigheters fraskriver seg sitt ansvar om redning av sjøfolk og fiskere innenfor norsk redningsansvarlig område, understreker Hansen.

Overkjørt

Han mener dette svekker troverdigheten av redningstjenesten i framtiden.

- Utviklingen går i retning av nye seilingsleder, fiske på nye områder til havs, oljeutvinning lenger til havs, nedsmelting av is, mer trafikk i nord og økt behov for ressursutnytting. Norsk Sjømannsforbund ser ingen utviklingstrekk i framtidig nærings- og farvannsaktivitet til havs som vil redusere behovet for redningshelikoptertjeneste, ut fra de spesifikasjonskrav som er anbefalt fra tidligere utvalg og råd, fortsetter NSF-nestlederen.

Ketil Karlsen i IE er minst like indignert.

- Vi er fullstendig overkjørt i denne saken og Justisdepartementet har knust alt det gode arbeidet som er gjort i denne saken, sier han.

Mobiliserer

Sjømannsforbundets Johnny Hansen har uansett ikke gitt opp. Han er krystallklar på at Sjømannsforbundet vil kjempe for en skikkelig helikopterredningstjeneste.

- Vi vil mobilisere alle interesseparter og politiske miljøer for å endre det redningsfaglige konseptet til å bli troverdig i forhold til bistand og redning som sjøfolk, oljearbeidere og fiskere har krav på, sier Johnny Hansen bestemt.

Annonse

Flere saker

Annonse