JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bemanningsavtalen

NHO nekter å undertegne speditøravtalen. LO burde nektet å undertegne bemanningsavtalen.

torgny.hasaas@lomedia.no

I forrige uke kom det fram at NHO ikke ville undertegne speditøravtalen, årsaken var at arbeidsgiverne mente at avtalen tok seg for store friheter i forhold til bemanningsavtalen. Speditøravtalen gjelder naturlig nok for de som arbeider på godsterminaler. Men i mars rett før tariffoppgjøret, inngikk LO og NHO en avtale som skal gjelde for vikarbyråene, den såkalte bemanningsavtalen.

Poenget er at bemanningsbyråene bare skal ha én tariffavtale. De skal slippe å inngå en tariffavtale for hvert område hvor de har vikarer. Problemet med dette er at da kommer det til å eksistere et dobbelt sett med avtaler for samme arbeid på samme arbeidsplass.

For eksempel vil det på Schenker-bedriftene være en avtale for de fast ansatte (speditøravtalen) og en avtale for vikarene (bemanningsavtalen). Du trenger ikke å være blåruss for å skjønne at arbeidsgiveren vil velge den billigste avtalen. Ikke sånn å forstå at de vil sparke de fast ansatte og bare bruke vikarer hvis de er rimeligst, men hvis valget er å ansette en billigere vikar framfor en dyrere fast ansatt, vil valget bli den billige vikaren.

Det vil bli et press både mot flere vikarer, men også et press for å få gjort speditørtariffen billigere.

Dette har Transportarbeiderforbundet sett. Det var dette som var hovedsaken i streiken deres, og det var en avtale om at speditøravtalen skulle gjelde alle, også vikarer, som gjorde at streiken ble avsluttet. Det var dette NHO ikke likte.

Innen godstransporten kommer ikke bemanningsavtalen til å gjelde, men den kan tas i bruk innen mange andre bransjer og være brekkstang for å få færre fast ansatte og flere vikarer. LO bør ved neste korsvei si opp avtalen, gravlegge den og håpe at den blir fort glemt.

Annonse
Annonse