JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fortsatt økning for jernbanen

Regjeringen foreslår i alt 11,5 milliarder kroner til jernbanesektoren i 2011. Det er en økning på 13,4 prosent sammenliknet med det vedtatte budsjettet for 2010.

oystein@lomedia.no

Til drift og vedlikehold blir det bevilget 4,9 milliarder kroner, en økning på drøyt 12 prosent fra i år. Regjeringen vil også bruke 557 millioner til å fornye infrastrukturen i Oslo-området.

Investeringene blir på 4,2 milliarder kroner, en økning på knappe 9 prosent. Her settes det av 366 millioner til nytt dobbeltspor Oslo–Ski.

Høyere hastighet

Under stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan 2010–2019 gikk flertallet inn for at det skal kunne kjøres i 250 km/t eller mer på alle intercity-strekningene. Det blir nå gjennomført i Vestfold, der nytt dobbeltspor Barkåker–Tønsberg og Holm–Holmestrand får henholdsvis 580 og 660 millioner kroner.

Regjeringen vil også vurdere om traseen Farriseidet–Porsgrunn bør få samme standard. Det gir en kostnadsøkning på minst 40 prosent sammenliknet med anslaget i NTP, og ny prislapp er beregnet til 53 milliarder 2010-kroner. Samferdselsdepartementet går inn for en vurdering av ulike alternativer. En mulig oppstart kommer tidligst i 2012-budsjettet.

Følger opp

Andre prosjekter som regjeringen foreslår å bruke penger på er Gevingåsen tunnel mellom Trondheim og Steinkjer, med 137 millioner, Eidsvoll–Hamar 325 millioner og Lysaker–Sandvika 310 millioner.

At Jernbaneverket mangler fagfolk har ført til forsinkelser i forhold til framdriften som er vedtatt i NTP.

NSB

I forslaget ligger 2,2 milliarder kroner til statlig kjøp av tjenester innen persontogtrafikken. Dette er en økning på 27 prosent sammenliknet med 2010. På grunn av økte kostnader innebærer dette i hovedsak at eksisterende tilbud opprettholdes.

Bratsbergbanen nå inne på statsbudsjettet. Her stiller departementet krav om 100 000 reisende innen april 2013. His ikke målet nås må enten Telemark fylkeskommune overta ansvaret igjen, eller så blir tilbudet lagt ned.

Forslaget til bevilgning omfatter også persontransport på Gjøvikbanen, Ofotbanen og strekningen Oslo–Karlstad–Stockholm. Til nattogene settes det av 150 millioner. Det kommer imidlertid ikke tilbud om egen sovevogn på Kristiansand stasjon.

Tar av overskuddet

Regjeringens utbyttepolitikk går ut på 50 prosent av årsresultat etter skatt på konsernnivå. Den går inn for å hente 53 millioner kroner fra NSB og 18 millioner fra Baneservice AS.

Annonse
Annonse