JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

InterCity-utbyggingen går for langsomt

– Finansieringen må sikres helt fram til prosjektene er ferdige og strekningene kan tas i bruk, mener Jernbanealliansen. Den er særlig bekymret for InterCity-triangelet.

oystein@lomedia.no

Alliansen beklager sterkt at utbyggingen av Farriseidet–Porsgrunn ikke kommer i gang neste år, og ønsker en annen prioritering når det gjelder utbyggingen mellom Halden, Lillehammer og Skien.

– Med den utbyggingstakten som ligger i Nasjonal transportplan, vil den første InterCity-strekningen være ferdig i 2030, og den siste i 2046. Det er altfor lenge til. Dersom det ikke er tilstrekkelige ressurser til å bygge ut dobbeltspor i hele trianglet innen 2025, må innsatsen konsentreres om å få ferdig én strekning framfor å fordele investeringene ut over alle tre. Dette vil bidra til at man kan ta ut samfunnsgevinstene på et tidligere tidspunkt, sier Jernbanealliansen i sin kommentar til statsbudsjettet.

At innsatsen innen vedlikehold øker, er positivt på kort sikt. For å få et jernbanenett med god pålitelighet er det imidlertid nødvendig å satse mye på fornyelse.

– Med utgangspunkt i forslag til statsbudsjett for 2011 er det ennå svært langt fram, mener Jernbanealliansen.

Den minner om noen av målsettingene i sitt forslag til et forlik i forkant av stortingsvalget i 2009. Der gikk den inn for å doble godstrafikken innen 2020, og en tredobling i 2030.

Alle kryssingsspor må være egnet for godstog på 600 meter. Den vil også at 90 prosent av persontrafikken i rushtiden skal være i rute, mot 75 prosent i dag. Dessuten må kapasiteten gjennom Oslo økes, og planleggingen starte umiddelbart.

– Vi må snu oppmerksomheten bort fra hvor mye penger som er bevilget, og over til når prosjektet er ferdig. Derfor må en fullfinansiering av større jernbaneprosjekt vedtas samtidig med utbyggingen, sier Jernbanealliansen.

Samarbeid mellom bransje-, fag-, miljø- og trafikksikkerhetsorganisasjoner i Norge

Alliansen har ti medlemmer: LO, LO Stat, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, NHO, Arbeidsgiverforeningen Spekter samt miljø- og trafikksikkerhetsorganisasjoner.

Nettside: www.jernbanealliansen.no

Annonse

Flere saker

Annonse

Samarbeid mellom bransje-, fag-, miljø- og trafikksikkerhetsorganisasjoner i Norge

Alliansen har ti medlemmer: LO, LO Stat, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, NHO, Arbeidsgiverforeningen Spekter samt miljø- og trafikksikkerhetsorganisasjoner.

Nettside: www.jernbanealliansen.no