JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Energi og organisasjon

Når fagforbundet Industri Energi i dag åpner sitt første ordinære landsmøte, er det to ting som opptar leder Leif Sande: energi og organisasjon.



11.10.2010
06:20
16.12.2013 14:18

torgny.hasaas@lomedia.no

Leder i Industri Energi, Leif Sande, har mistet synet på det ene øyet, og stiller på Industri Energis første ordinære landsmøte med lapp for øyet. Han smiler når vi gjør han oppmerksom på at han ikke er den første enøyde lederen. Odin ofret det ene øye for å kunne drikke av kunnskapens brønn.

Selv om det er Industri Energis første landsmøte er det et forbund med lange tradisjoner. Forbundet består av fire grupper: oljearbeiderne i gamle Nopef, det gamle Kjemisk industriarbeiderforbund, treindustriarbeiderne og gruppa ALT, personell med administrative, ledende og tekniske stillinger.

Til å være et forbund med så store forskjeller, så er det lite uenighet.

– Før landsmøtet er det én dissens i innstillinga, og det gjelder om visse pensjonister skal betale kontingent eller ikke, sier Sande.

Organisasjonskamp

– Men det blir et spennende landsmøte. Dette er første gang vi får anledning til å diskutere politiske spørsmål sammen alle gruppene, forklarer han. Det er fire år siden Kjemisk og Nopef stiftet forbundet, 1. januar 2009 sluttet treindustriarbeiderforbundet seg til. I 2008 sluttet ALT som hadde sitt utgangspunkt som en funksjonærforening i Hydro, seg til forbundet. Men fordi LO ikke vil overlate organisasjonsretten for dette området til Industri Energi, er ALT medlem av Industri Energi, men ikke LO.

– Jeg er opptatt av organisasjonsspørsmål og bruker mye tid på dette blant annet kampen mot YS-forbundet SAFE, forklarer Sande.

SAFE og Nopef har vært i tottene på hverandre i mange år for å vinne flest mulig medlemmer blant oljearbeiderne.

– De to siste årene har vi tatt flere medlemmer fra dem enn de fra oss, sier han og fortsetter.

– Kampen mot Safe gjør at vi hele tida er nødt til å skjerpe oss, vise at vi er best. Denne ånden smitter også over på andre deler av organisasjonen, sier han og føyer til at det er altfor store deler av fagbevegelsen som tar medlemmene som en selvfølge og ikke skjerper seg.

– Verving er alt for lavt prioritert.

– Du har sagt at det eneste argumentet som ikke teller når LO diskuterer organisasjonsspørsmål, er hva medlemmene ønsker, er ikke dette et prinsippløst standpunkt?

– Nei, forutsetningen er selvfølgelig at det ikke forårsaker skade. Men forskjellene mellom tariffavtaler i Norge er svært små, om en arbeider på den ene eller den andre spiller ikke så stor rolle. Vi har nå en konflikt med Fellesforbundet om medlemmene i den gamle vedlikeholdsavdelingen på Hydro Herøya. De ble kjøpt av det tyske selskapet Bilfinger Berger Industrial Services og konkurrer om vedlikeholdsjobber. Dette er halvparten av medlemmene i Herøya Arbeiderforening, forklarer Sande.

– Fellesforbundet vil ha disse medlemmene. Vi mener dette vil være å bryte opp arbeidsfellesskap, og argumenterer på samme måte som Fellesforbundet gjør når de vil beholde stuepikene som medlemmer, sier han. Sande viser til konflikten mellom Arbeidsmandsforbundet og Fellesforbundet om organisasjonsretten til stuepiker som er overført fra hotellene til eksterne rengjøringsbyrå.

– Hva er det viktigste politiske spørsmålet for Industri Energi?

– Det er energipolitikk, svarer Sande og trekker fram industrikraft og spørsmålet om oljeleting i Lofoten og Vesterålen.

– Nå har regjeringa endelig fått på plass et industrikraftregime. Vi er spente på ESA-godkjenning og på hvordan det virker. Det har tatt tid, men vi har fått det som vi ville, sier Sande.

Kraftmangel

De aller fleste av medlemmene hans arbeider med å produsere energi eller bruke energi, og energipriser er han opptatt av.

– Vi vil ta initiativet til en folkeaksjon mot økte strømpriser. Hvis prisene går ned for industrien, vil de gå ned for vanlige folk også, mener forbundslederen. Han er også for å bygge gasskraftverk.

– I Midt-Norge er det kraftmangel på grunn av Ormen Lange-utbyggingen. Her må vi bruke energi fra vannkraft for å pumpe opp gass som vi sender videre til England hvor de brenner den opp. Hvorfor kan vi ikke bruke en liten del av gassen i et gasskraftverk slik at strømprisen i Midt-Norge kan bli lavere, spør han.

Sande har også sin mening om hvorfor kraftlinja i Hardanger fra Sima til Samnanger blir bygd.

– Ved å bygge den linja får en masse kraft til Bergen. Da kan en droppe å bygge gasskraftverk på Mongstad og dermed også CO2-rensingsprosjektet til mellom 23 og 24 milliarder kroner. I tillegg får en frigjort linja sørover fra Bergen, som i dag brukes til å forsyne byen, til å sende kraft sørover for eksport, sier han.

Han peker på at det samme dag som det ble gitt konsesjon for Hardanger-linja, også ble gitt konsesjon til utbygging av en ny eksportkabel til Kontinentet.

Fantastisk regjering

– Enkelte medlemmer i ditt forbund har tatt til orde for at det hadde vært bedre med en mindretallsregjering av Arbeiderpartiet for da hadde det vært lettere å få gjennomslag i energispørsmål. Er du enig?

– Nei, det er ikke slik at en alltid kan velge på øverste hylle. Denne regjeringa har vært fantastisk i spørsmålet om arbeidsmiljøloven og sosial dumping, og ting kan endres. Bare se hvordan SV har endret standpunkt i innvandringspolitikken, avslutter Arbeiderparti-medlem Leif Sande med et lurt smil. Han vet hva han snakker om, i 23 år var han medlem av SV før han falt inn i folden og ble Ap-medlem.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.10.2010
06:20
16.12.2013 14:18



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Brian Cliff Olguin

Securitas permitterer klubbleder Robert midt under vekterstreiken

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform


Flere saker