JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sertifikat for ombordpersonalet

I EU kommer det sannsynligvis et forslag om en felles ordning for å godkjenne ansatte på passasjertog. Blir det vedtatt, vil reglene omfatte alle med sikkerhetstjeneste.

oystein@lomedia.no

En gruppe med representanter fra en rekke land jobber sammen for å gjøre det klart overfor EU at et kompetent ombordpersonale er helt nødvendig.

– Vi vil understreke at dette ikke bare handler om passasjerenes sikkerhet, men også om trygg framføring av togene, sier Sabine Trier, visegeneralsekretær i Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).

Sammen med 30 representanter fra 11 land som møttes på Storefjell høyfjellshotell, diskuterte hun hva ETF skal svare i høringsrunden.

Spurte ikke ansatte

Tidligere i år kom en rapport om hvilke oppgaver ombordpersonalet har, og hvordan dette er regulert. Av 22 medlemsland svarer 20 at de har egne regler for denne gruppen ansatte. I 15 land har de oppgaver og ansvar som alltid omfatter sikkerhet. Oppdragsgiver for utredningen var Det europeiske jernbanebyrå (ERA), som jobber for å fjerne nasjonale hindringer og få en konkurransedyktig jernbane i EU.

I sitt høringssvar kritiserer ETF at representanter for fagforeningene ikke ble kontaktet av konsulentfirmaene som gjennomførte studien. De som ble spurt var operatører og jernbanetilsyn, i Norge NSB og Flytoget samt Statens jernbanetilsyn.

ETF mener også at kravene er for begrenset. ERAs forslag sier sertifikatet kun skal være en bekreftelse på trening som angår passasjerenes sikkerhet. Dermed vil ikke kompetansen til annet personale komme med i en slik ordning.

To dokumenter

Det ETF går inn for når det gjelder ombordpersonalet er et todelt system som likner på direktivet som er vedtatt for lokomotivførerne:

En lisens leveres av medlemslandets sikkerhetsmyndighet. Den bekrefter at en ansatt oppfyller grunnleggende krav.

Et sertifikat leveres av togselskapet og er mer detaljert om opplæring og kompetanse, som for eksempel hvilke typer materiell og strekninger en ansatt kan jobbe på.

Under møtet på Storefjell ble deltakerne enige om åtte krav de vil ha inn i en slik ordning. Blant disse er å kreve 18-årsgrense for ansatte. Flere kommenterte at så unge personer ikke må settes til å arbeide alene, og heller ikke få de mest utfordrende oppgavene i starten av karrieren.

– Vi må regne med at ERA kommer med et forslag om en felles ordning. Når dette oversendes EU-kommisjonen må vi i fagforbundene være forberedte på lobbyvirksomhet for å få fram våre synspunkter, sier Sabine Trier.

Omstendelig

Etter at forslaget er oversendt kommisjonen, kommer det videre arbeidet an på hva den bestemmer seg for. Blir det vedtatt å gå inn for en sertifisering, utarbeides et forslag til EU-parlamentet.

Hvis det får flertall der, er det tre muligheter. Ordningen kan komme som et eget direktiv, den kan tas inn som et tillegg i direktivet om lokomotivførere, eller bakes inn i direktivet om trafikkstyring. Uansett er det snakk om noen år før det dette blir aktuell politikk.

Annonse
Annonse