JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere folk og nytt utstyr mot togkaos

Både NSB og Jernbaneverket satser mye på å unngå en gjentakelse av kaoset sist vinter. Beredskapen skal forebygge forsinkelser, og få togene raskere tilbake i rute etter store snøfall.

oystein@lomedia.no

Jernbaneverket setter av 70 millioner kroner ekstra, og har investert 40 millioner kroner i maskiner for å rydde raskere. Nye metoder skal også tas i bruk.

– Vi tester nå utstyr til å sprøyte vann på puddersnø langs sporet, og gjøre den om til skare. Det skal forebygge den føyken som lager problemer for togsettene, forteller jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Mer strøm

På utsatte sporveksler er det montert varmeanlegg som yter 15 kilowattimer per veksel, et forbruk like stort som i et privathus. De skal også skjermes bedre mot snøføyke. I tillegg er fornyelsen av jernbanen i Oslo-området snart halvveis, og det gjør den mer robust.

I beredskapen inngår 99 innleide snøryddere i Stor-Oslo, og dessuten settes det inn ”klumpvakter” på alle knutepunkter.

– Dette er en egen vaktordning for å fjerne store isklumper i sporveksler. Vi kan også hente inn reservemannskaper ved varsel om dårlig vær. Men mye snø kan fortsatt gi forsinkelser og innstillinger, understreker Elisabeth Enger.

Må bli bedre

Med en temperatur som lå under null i tre måneder, samt mye snø, sank punktligheten til 75 prosent i gjennomsnitt. Samtidig ble mange tog innstilt.

– Dette var rett og slett ikke til å leve med, sier konsernsjef Einar Enger i NSB.

Nå har verkstedene økt kapasiteten for feilretting. Større vedlikeholdsoppgaver tas utenom vintersesongen, og nye anlegg for av-ising står klare i Lodalen, Skien, på Filipstad og Sundland. I lokaltrafikken rundt hovedstaden kuttes to morgenavganger fra Kolbotn og én fra Lillestrøm.

– Vi har kjørt i overkant mange tog i forhold til kapasiteten. Og vi ønsker ikke at de reisende stadig vekk får høre at tog er innstilt. Da er det bedre å fjerne tre avganger fra rutene, sier Enger, men innrømmer at dette ikke er enkelt å formidle.

– Det er vanskelig å kommunisere til passasjerene at det blir en bedre hverdag for dem som pendlere når det blir færre tog, sier Einar Enger.

Skeptisk

Willy Frantzen leder Pendlerforeningen i Østfold og Akershus. Han er langt fra fornøyd med tiltakene.

– Jeg har ingen tro på at dette blir en god vinter når kulda kommer. Antall reisende øker med 10 prosent i året. Vi kan jo ikke bare drive vedlikehold, sier Willy Frantzen.

Annonse
Annonse