JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tapte anbud - mange må gå

Det offentlig eide Konsentra tapte anbudet om organiseringen av TT-kjøringen i Oslo. 15 årsverk må derfor bort.

anne.grete.lossius@lomedia.no

– Det er skremmende at offentlige virksomheter opererer på denne måten, sier sekretær i Norsk Tjenestemannslag (NTL), Tor-Erik Granum.

Granum sier at han anser saken som meget alvorlig.

- Det er Oslo og Akershus som har opprettet Konsentra for å koordinere kollektivtransporten. Så deler de selskapet opp i biter og setter deler ut på anbud.

- Dette er konsekvensen av New Public Management (NPM) og bestiller og utførermodellen som er innført i mange offentlige virksomheter, fastslår han.

Granum sier også at det er alvorlig at det offentlige ikke bryr seg om å opprettholde arbeidsplasser.

1. januar er det slutt

For tre uker siden fikk de ansatte i Konsentra beskjed om at 15 årsverk skal fjernes fra nyttår. Det vil si at halve arbeidsstokken på 39 mister jobben. 9 av dem er NTL-medlemmer.

– Vi har en del folk på deltid, så det blir mange flere enn det 15 årsverk skulle tilsi, sier Ståle Monsås, plasstillitsvalgt for NTL ved Konsentra.

Denne uka kommer oppsigelsene i postkassa. 1. januar er det slutt. Da blir det arbeidsfritak for dem som har lenger oppsigelsestid.

Mange er fortvilte

Monsås forteller at anbudet nok er en konsekvens av at Oslo kommune fikk foretaksbot fordi Oslo Taxi hadde hatt TT-kjøringen i mange år uten at den var satt ut på anbud.

– Kommunen var vel redd for at den kunne få bøter om ikke vårt kjørekontor også ble satt ut på anbud, tror Monsås.

Han forteller at mange ansatte nå er fortvilte. Mange er over 55 år. Da er det ikke like lett å få seg ny jobb.

– Vi trodde vi hadde en trygg arbeidsplass, og vi har skåret høyt på arbeidsmiljøundersøkelser. Det er trist å bli sittende igjen med kun halve arbeidsstokken, sier han.

Svenskene overtar

Det er et svensk firma som overtar organiseringen av TT-transporten (tilrettelagt transport for eldre, funksjonshemmede og andre som trenger spesialtransport).

Monsås er bekymret for hvordan dette skal gå for seg i praksis, forteller han.

Det som blir værende igjen ved kjørekontoret i Oslo, er tilrettelegging av skoleskyss i Akershus og noe bestilling av NAV-transport.

Konsentra er et heleid datterselskap av Ruter. De organiserer og koordinerer transport for skoleelever som ikke kan benytte vanlig kollektivtransport.

I samarbeid med Helse- og velferdsetaten organiserer Konsentra også TT-transporten i Oslo.

Ruter AS er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

Ruter planlegger, samordner, bestiller og markedsfører kollektivtrafikken på vegne av de to fylkene.

Annonse

Flere saker

Annonse

I samarbeid med Helse- og velferdsetaten organiserer Konsentra også TT-transporten i Oslo.

Ruter AS er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

Ruter planlegger, samordner, bestiller og markedsfører kollektivtrafikken på vegne av de to fylkene.