JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– En halv milliard for lite

Passasjerer på Østlandet må oppleve at noe skjer med togtilbudet i desember 2012. Ytterligere økning i investeringene neste år vil gjøre det mulig å komme nærmere målet, mener Jernbaneforbundet.

oystein@lomedia.no

– En halv milliard kroner mer til infrastrukturen enn det regjeringen går inn for i statsbudsjettet, er Kjell Atle Brunborgs forslag for å oppfylle noen av løftene. – Uansett får vi ikke alt på plass til 13. desember 2012, men de reisende må merke en god forbedring av jernbanen i Oslo-området. Ikke minst er det nødvendig å komme i gang med utbyggingen av de viktige vendesporene på Høvik, sa Brunborg under høringen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. I sitt dokument skriver Samferdselsdepartementet at nytt materiell skal ”innfases gradvis fra og med våren 2011”, ut fra hva som er realistisk når det gjelder forbedringer i Østlandsområdet.

Svakheter

En rekke forbund med medlemmer innenfor samferdselssektoren, samt LO sentralt, har kommentert regjeringens forslag til statsbudsjett for 2011 i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

De fleste er fornøyd med hovedtrekkene, men går samtidig inn for noen forbedringer.

– På fem år har Stortinget doblet jernbanebudsjettet, og forholder seg samtidig mer til det som er vedtatt i Nasjonal transportplan. Utfordringene framover dreier seg om det veldig store etterslepet på vedlikehold, sa Brunborg. Hvor dårlig det står til, ble synliggjort sist vinter. Nå er det første av 50 nye togsett på vei, men på infrastrukturen gjenstår mye. – Skal vi få bedre tilbud om to år, må alle gjøre sitt til at det blir mulig. Dette er jo lovet både fra Jernbaneverket, NSB og politisk hold. Da trengs mer penger til investeringer, sa Kjell Atle Brunborg.

Må få jobb

Også Norsk Lokomotivmannsforbund understreker at mye må komme på plass raskt. – Det rekrutteres lokomotivførere for å bemanne den nye ruteplanen. Faren er at det er tatt inn for mange, og det kan fort føre til at hele systemet kommer i vanry. Etter et år på en fagskole som er så spesialisert, kan du ikke brukes til noe annet enn å kjøre tog. Når tempoet ikke holdes, risikerer man å utdanne folk til arbeidsledighet. Det vil igjen skape nye problemer om noen år, sa Rolf Jørgensen fra forbundsstyret i NLF. Flaskehals I Bærum avsluttes høringsrunden for nye Høvik stasjon 19. november. Planen var å starte ombyggingen tidlig på høsten 2011, og ta området i bruk etter et drøyt år. I alt blir det fem spor, tre til vending og hensetting.

Både NSB og Flytoget ønsker at tog østfra som i dag snur på Skøyen eller Oslo S i framtida får Lysaker som endestasjon. Derfor ble Høvik valgt. Støyskjerming er det enkeltspørsmålet som har fått størst oppmerksomhet hittil. Det gjelder både i anleggsperioden og når stasjonen står ferdig.

Annonse
Annonse