JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Må alle kjøre moped?

Posten kjøper inn elmopeder, men mange er skeptiske. Skal postbudene tvinges fra bil til moped?

frode.ronning@lomedia.no

Det er medlemsmøte hos postbudene i Stavanger 1-3. Posten har ifølge Stavanger Aftenblad kjøpt inn 40 elmopeder til distriktet, og skal i løpet av få år bytte ut halvparten av bilene med 65 elmopeder.

Nå er det uro blant de ansatte: Det er mange som ikke ønsker å kjøre moped, men vil Posten lytte til de ansattes ønsker?

Enkelte ansatte har allerede begynt å kjøre moped, og de trives veldig godt.

I forkant av møtet snakket Posthornet med Elias Vagle. Han er fornøyd med å bruke moped hver dag når han leverer ut post, men han skjønner at andre kan være skeptiske.

– Mopeden har fire timers rekkevidde, forteller Vagle.

Den tar 30 kilo i ei kasse foran og 45 kilo bak. Det betyr at Vagle må tilbake og hente ny post to-tre ganger per dag.

Hvem kan slippe?

Tilbake til medlemsmøtet: Budene reagerer sterkt på at Posten har kjøpt inn mopeder før de har undersøkt om budene vil eller kan kjøre moped.

– De kan ikke tvinge oss til å kjøre moped, sier et medlem.

En annen kan tenke seg å prøve moped, men frykter bilen forsvinner for godt straks hun starter å prøve ut mopeden.

Engasjementet er stort og de fleste som tar ordet frykter ledelsen vil presse dem over på moped, mot deres vilje.

Posten kartlegger sammen med vernetjenesten hvilke ruter som kan kjøres med moped. Deretter vil en forsøke å overtale ansatte til frivillig å kjøre moped.

Må følge prosedyrene

Regionstillitsvalgt Jarle Eide er provosert over at Posten informerer gjennom avisa at de har kjøpt inn 40 mopeder, bare i dette distriktet.

– Jeg er ikke mot elmoped, men jeg reagerer på at Posten kjøper inn mopedene uten å ha drøftet hvem som kan kjøre moped, sier Eide.

– Når ledelsen sier at om to-tre år vil halvparten av distriktets 130 postbiler være skiftet ut med elmopeder, blir vi rystet, sier Eide.

Han minner om at Posten og Postkom er enige om å følge bestemte retningslinjer når nye typer kjøretøyer skal innføres. I disse retningslinjene ligger at man skal hensyn til den enkeltes behov, og det skal legges stor vekt på helse, miljø og sikkerhet.

Han forteller at Postkom vil følge opp innkjøp og bruk av nye kjøretøyer veldig nøye.

Tar saken

Postkom sentralt har nettopp tatt affære overfor Postens øverste ledelse i divisjonen.

– Fra nå av skal det ikke kjøpes inn mopeder før det er behandlet i møte med Postkom og vernetjenesten og drøftet med Postkom, forteller Lars Nilsen, varatillitsvalgt i divisjon Post.

Posten er enig med oss om at vi må se på ordlyden som ser på behandlingsmåten.

Posten og Postkom har en kjøretøystrategi.

– Den sier at vi i hvert tilfelle skal vurdere om det enkelte budet kan kjøre moped. Derfor blir det feil å bestille mopeder før vi har kartlagt hvem som skal kjøre dem, påpeker Nilsen.

Annonse
Annonse