JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

For drøyt for svenskene

Hotellkjeden First Hotels er felt for krenkende reklame i Sverige.

has@lomedia.no

De samme annonsene ble brukt i den norske kampanjen. Den skapte stor harme blant mange ansatte, som også nektet å bruke en button med teksten «Sleep with us».

Annonsene som den svenske Reklameombudsmannen har felt, viser en kvinne i svart utringet kjole. Hun sitter på sengekanten med et utfordrende blikk. Mannen i annonsekampanjen er en pikkolo som viser den bare overkroppen under en oppkneppet uniformsjakke. Teksten lyder «Sleep with us». Interesserte kan trykke på knappen «Go to bed» for å komme videre til bestilling.

Sexobjekter

Reklameombudsmannen skriver i en uttalelse at modellene kan anses å ha en viss kobling til produktene, siden de skal forestille en stuepike og en pikkolo. Men gjennom antrekk og posering framstilles de som rene sexobjekter på en måte som kan anses som krenkende på menn og kvinner. Teksten «Sleep with us» og «Our first memebers are getting it on a regular basis», forsterker det krenkende uttrykket.

Den svenske Reklameombudsmannen konkluderer derfor med at markedsføringen er kjønnsdiskriminerende og strider mot artikkel 4 i Verdens handelsorganisasjons regler for reklame og markedsføring.

Fellesforbundet kritiserte

Trine Plassen ved First Hotel Breiseth på Lillehammer sendte en klage til Forbrukerombudet, som siden ble henlagt.

– Jeg og mine kollegaer mener kampanjen er kvinnediskriminerende blant annet på grunn av hvordan kvinnen i annonsen framstilles og hvilke assosiasjoner man får i den forbindelse, skrev hun.

Annonsen førte til mye negativ omtale i media. Informasjonsansvarlig i Fellesforbundet, Vidar Grønli, hadde heller ikke sansen for annonsene og uttalte:

– Jeg synes svært lite om en slik annonsering. Dette virker svært useriøst av en stor hotellkjede. Annonsen spiller på kjønnsdiskriminering og et gammeldags kvinnesyn.

Humoristisk

Ledelsen i hotellkjeden sier at de har mottatt få klager på kampanjen, og de ser ikke på den som kvinnediskriminerende. Konsernsjef i First Hotels, Michael Telling sier til E24 at de tar Ombudsmannens uttalelse til etterretning.

– For oss betyr det ikke noe nå som kampanjen er slutt. Vi synes det var en humoristisk kampanje, og vi er fornøyd med å ha fått 10.000 nye medlemmer til vårt lojalitetsprogram, som kampanjen dreide seg om, sier konsernsjefen.

Annonse

Flere saker

Annonse