Uenige om sjåførutdanning
Fra 2011 må alle bussjåfører ha 35 timer etterutdanning hvert femte år. Partene krangler om hvem som skal dekke kostnadene.
oystein@lomedia.no
De fire forbundene som organiserer bussjåfører har forsøkt å forhandle fram én sentral avtale med arbeidsgiversiden, uten å lykkes. Nå ser det ut til at hvert enkelt selskap selv må finne en løsning.
– Vi frykter at dette skyves over på de ansatte ved at selskapet dekker opp vaktene, men trekker den ansatte i lønn og lar hver enkelt betale utgiftene. Situasjonen er forvirrende. De første av våre medlemmer som omfattes av dette må fornye førerkortet sitt innen utgangen av mars 2011, sier Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Sjekk datoen
Fram til 9. september 2011 skal de som fornyer førerkortet gjøre som tidligere: Gå på trafikkstasjonen med helseattest. Ifølge informasjonen fra Statens vegvesen er de første som blir omfattet av nyordningen nødt til å ta de 35 timene innen utgangen av 2011. Informasjon om kompetansebeviset og en oversikt hvem som må på skolebenken i årene framover ligger på Vegvesenets hjemmeside.
Fristene er satt opp ut fra beregninger over hvor mange som skal ta utdanningen hvert år, og kapasiteten på skolene som er godkjent. Foreløpig kan ni trafikkskoler tilby slike kurs, der temaene blant annet er aktuelle lovbestemmelser, arbeidsmiljø, sikring av last, førstehjelp og ulykkesberedskap.
Arbeidsgivers ansvar
NJF mener tariffavtalen forplikter bedriftene til å dekke kostnadene.
– Vi prøver å ta dette sentralt med Nettbuss, og har det uansett enklere enn de tre andre forbundene som har en mengde selskaper å forholde seg til, sier Jan Audun Strand.
Arbeidstakerne er organisert i Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og NJF.
EU-krav
Ordningen med etterutdanning for yrkessjåfører kom i et EU-direktiv, og ble innført fra 10. september 2008 for persontransport med buss og året etter for godstransporten. For å ha lov til å kjøre må sjåføren på kurs i fem dager, til sammen 35 timer. Oppmøtet er obligatorisk, og alle dagene må gjennomføres i løpet av seks måneder. Det er ingen eksamen.
Lærestedet melder inn godkjent kurs til trafikkstasjonen. Hver enkelt må møte med helseattest og fornye førerkortet og retten til å være yrkessjåfør. Kompetansebeviset er gyldig i fem år.
LES OGSÅ: Posten betaler etterutdanning
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin