JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uenige om sjåførutdanning

Fra 2011 må alle bussjåfører ha 35 timer etterutdanning hvert femte år. Partene krangler om hvem som skal dekke kostnadene.

oystein@lomedia.no

De fire forbundene som organiserer bussjåfører har forsøkt å forhandle fram én sentral avtale med arbeidsgiversiden, uten å lykkes. Nå ser det ut til at hvert enkelt selskap selv må finne en løsning.

– Vi frykter at dette skyves over på de ansatte ved at selskapet dekker opp vaktene, men trekker den ansatte i lønn og lar hver enkelt betale utgiftene. Situasjonen er forvirrende. De første av våre medlemmer som omfattes av dette må fornye førerkortet sitt innen utgangen av mars 2011, sier Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Sjekk datoen

Fram til 9. september 2011 skal de som fornyer førerkortet gjøre som tidligere: Gå på trafikkstasjonen med helseattest. Ifølge informasjonen fra Statens vegvesen er de første som blir omfattet av nyordningen nødt til å ta de 35 timene innen utgangen av 2011. Informasjon om kompetansebeviset og en oversikt hvem som må på skolebenken i årene framover ligger på Vegvesenets hjemmeside.

Fristene er satt opp ut fra beregninger over hvor mange som skal ta utdanningen hvert år, og kapasiteten på skolene som er godkjent. Foreløpig kan ni trafikkskoler tilby slike kurs, der temaene blant annet er aktuelle lovbestemmelser, arbeidsmiljø, sikring av last, førstehjelp og ulykkesberedskap.

Arbeidsgivers ansvar

NJF mener tariffavtalen forplikter bedriftene til å dekke kostnadene.

– Vi prøver å ta dette sentralt med Nettbuss, og har det uansett enklere enn de tre andre forbundene som har en mengde selskaper å forholde seg til, sier Jan Audun Strand.

Arbeidstakerne er organisert i Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og NJF.

EU-krav

Ordningen med etterutdanning for yrkessjåfører kom i et EU-direktiv, og ble innført fra 10. september 2008 for persontransport med buss og året etter for godstransporten. For å ha lov til å kjøre må sjåføren på kurs i fem dager, til sammen 35 timer. Oppmøtet er obligatorisk, og alle dagene må gjennomføres i løpet av seks måneder. Det er ingen eksamen.

Lærestedet melder inn godkjent kurs til trafikkstasjonen. Hver enkelt må møte med helseattest og fornye førerkortet og retten til å være yrkessjåfør. Kompetansebeviset er gyldig i fem år.

LES OGSÅ: Posten betaler etterutdanning

Annonse
Annonse