JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Forskere på feil spor

Gode erfaringer fra Gjøvikbanen skyldes ikke konkurranseutsettingen, sier Jernbaneforbundet om forskningsrapporten fra Transportøkonomisk institutt.

oystein@lomedia.no

– Med nyoppussete vogner og hyppigere avganger vil alle strekninger oppleve flere og mer tilfredse kunder. Hva slags materiell og hvor mye er avgjørende for suksessen på en strekning, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Løsrevet

I en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) konkluderer forskerne med at antall passasjerer økte etter at NSB Gjøvikbanen AS vant anbudet og overtok kjøringen i juni 2006.

Samme utvikling går igjen i lokaltrafikken over hele landet, får NJF bekreftet hos NSB. Først en vekst i antall reisende på 1990-tallet, så en markert nedgang rundt årtusenskiftet før utviklingen endret seg og veksten kom tilbake fra 2003.

Passasjertallet på Gjøvikbanen lå godt over 250 000 i 1996, og sank til under 200 000 i 2003 før det igjen kom en økning. For hele 2010 ser resultatet ut til å bli cirka 240 000.

– Denne økningen ville kommet uten anbudsrunden. Vi ser det samme på andre strekninger. Dette skriver forskerne ingenting om, sier Brunborg etter å ha lest rapporten fra TØI.

Et løft

Utviklingen i kundetilfredsheten kan forklares ut fra at Gjøvikbanen AS startet med nyoppusset materiell i god teknisk stand, og hyppigere avganger.

– Alle tog må på verksted. Lavere kostnader på rutinemessig vedlikehold går bra en stund, men straffer seg. Etter hvert blir det færre togsett å sette inn. Nå har hverdagen meldt seg og problemene er de samme som for NSB, med innstilte avganger og en punktlighet som er dårligere enn i resten av Oslo-området. Kulde og snø blir ikke borte etter en konkurranseutsetting, det ser vi av tallene, sier Brunborg.

Kundetilfredsheten gikk markert ned sist vinter.

– Alt i alt reagerte kundene positivt de første to-tre årene. Etter hvert ble utviklingen som på de øvrige strekningene, sier Brunborg.

Felles satsing

Forskerne peker på at NSB Anbud AS, senere Gjøvikbanen AS, tok initiativ til å etablere et forum der selskapet, Jernbaneverket samt berørte kommuner og fylkeskommuner la penger i en pott til vedlikehold av plattformer og etablering av parkeringsplasser.

– Et slikt samarbeid er svært positivt, men det er da ikke nødvendig å konkurranseutsette en strekning for å få til noe sånt, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse

Flere saker

Annonse