JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Byen som forsvant

I hundre år har Malmberget stått i fare for å falle ned i gruvene under byen. Nå må den flyttes enda en gang.

Hver natt klokken tolv skjelver Malmberget, den lille gruvebyen nord i sverige. Da sprenges nye veier inn til de rike malmårene som strekker seg hundrevis av meter under jordoverflaten. Skivebrytning heter teknikken som gjør en av Sveriges største eksportkilder både e?ektiv, lønnsom og trygg. Hadde det bare ikke ligget en by på overflaten.

Gropen

Karl Wikström reiser seg opp og går bort til veggen i det lille kontoret sitt, inne på LkABs industriområder noen kilometer nord for malmberget. På gulvet står et maleri lent inntil veggen.

– Der er huset jeg vokste opp i, sier han og peker på et rødt trehus i et tett nabolag av større og mindre hus i det som ser ut til å være en middels stor svensk by. Han forklarer at det er malt etter fotografi fra sekstitallet.

– Og her, skal du få se noe, sier han og vipper fram et maleri som står gjemt bak. Brunlig jord og gule trær er malt rundt det som ser ut som en stor rift i bakken.

Hvis man ser nøye etter så ser man at det eneste huset på bildet er det samme som på det forrige. Alle de andre er borte.

– Over tid har vi sett at å bygge så nær arbeidsplassen har en bakside. nå holder vi på å avfolke våre egne bostedsområder, sier han.

En by av øyer

Wikström er LKABs virksomhetssjef for «samhällsomvandlingen», som betyr at han skal sikre at arbeidet med å flytte en hel by går så godt som mulig. Helt siden gruvene gikk under jorden har de truet befolkningen i malmberget. siden slutten av 60-tallet har ?re kinoer, folkets hus, tre skoler og hundrevis av bolighus blitt erstattet av et gedigent hull i bakken, med det treffende navnet Gropen. Rundt Gropen har LKAB satt opp et gjerde som senest i vår ble flyttet enda noen hundre meter, og dermed gjorde krav på noen av de siste trehusene fra tidlig 1900-tall, da byen ble grunnlagt.

– Ingen vet hvor dypt malmårene går, eller akkurat hvor de ligger, det finner vi ut ettersom vi graver dypere, sier Wikström om utviklingen.

Välkomma, Johannes, Hens, Josefina, Prinzsköld og Alliansen er noen av navnene på jernmalmskroppene som strekker seg som en åpen neve fra jordens indre. I sommer kom svarene på de seneste testboringene og resultatet var at malmkroppen Prinzsköld strekker seg under sentrum av malmberget. Atter en gang vil den nå 5 000 mann sterke byen miste sitt sentrum og flere hundre familier vil måtte flytte til tryggere grunn.

– Det kommer til å være øyer av bebyggelse igjen, sier Wikström.

– Malmberget kommer fortsatt til å være en by, bare en mye mindre by, sier han.

Husnomader

Går man gjennom nabolaget som heter Elevhemsområdet lengst sør i malmberget vil man få følelsen av å være alene i en postapokalyptisk by. finérplater er spikret foran vinduene, hagene er ustelte, nesten ingen mennesker i gatene. På en tennisbane står skjelettene av noen hvitmalte verandaer – dette er det tredje huset jeg bor i her i malmberget, sier Veikko niniskorpi, som er pensjonert ingeniør i LkAB.

I likhet med flere ansatte i gruvedriftsselskapet finner han midlertidlig husly i husene LkAB har kjøpt opp. Begge de to andre husene han og kona har bodd i er blitt revet og om ikke så lenge vil eneboligen han nå bor i lide samme skjebne.

– Huset ved siden av her ble revet i år, det huset her ble fraflyttet i sommer, det neste huset også, sier han og peker ut av det store stuevinduet.

– Det forrige huset jeg bodde i fikk jeg to ukers varsel på å flytte ut av. da var jeg på Grønland, så jeg måtte dra hjem og få ut tin-gene. Tre uker senere var det revet, sier han.

– Man blir vant til det. de har revet masse hus i min tid.

Niniskorpi, som har flere tiår bak seg i LkAB, husker også hvordan de rev hus i hans tidligere hjemby kiruna. Prosessen har hittil gått tregere i kiruna men byen vil i tiårene som kommer også møte samme skjebne som sin lillebror i sør.

Bryter ikke under folk

– Malmberget har en lang historikk og kultur bak seg, så det er litt trist at det gamle samfunnet forsvinner. samtidig gir det mulighet til å bygge nytt, sier Thomas Nilsson, formann i den lokale avdelingen av det svenske fagforbundet If metall. Han har selv vokst opp i Hermelinbakken, et av de øverste nabolagene i byen, som heller ikke eksisterer lenger.

– En del av husene eies av LkAB, mens andre er private boliger, og så har man borettslagene. De flyttet rundt 10-15 hus men det ble etter hvert så problematisk at man valgte å rive dem for å gi folk nye, sier han.

– Vi forsøker å medvirke til at flyttingen går så bra for folk som mulig, slik at de som berøres av den føler seg mest mulig komfortable under prosessen, sier han.

Overalt i Malmberget står LkABs målestasjoner som måler bevegelser i bakken. Gule skilt med LKAB-logo beskriver hvordan gruvebrytningen forårsaker forandringer i grunnen når jernmalmen tas ut. Bergmassen synker sakte ned og fyller ut plassen der malmen har ligget. Videre beroliger de befolkningen med at de ikke bryter malm under der mennesker bor, men kun måler små bevegelser i grunnen.

– Det er ingen som er redde for at de skall falle ned i et hull, men når det forekommer setninger flytter grunnen seg flere centimeter, og da rister hele malmberget, sier nilsson. – det er klart det oppleves som ubehagelig for mange, sier han.

Nær kanten

Den største diskusjonen som foregår rundt byforandringen er om LKAB skal erstatte mer enn de faktiske utgiftene og også be-tale for de husene som blir liggende nærmest inntil Gropen.

– Det er klart det ikke er så hyggelig å bo helt inntil gjerdet, og om man vil flytte så blir jo ikke huset så lettsolgt heller da, sier Thomas Nilsson. Det er mange som vil lage grøntområder, Gruvstadsparker, i områdene nærmest gjerdene. De som må flytte får splitter nye hus i Mellanområdet, et boligfelt mellom Malmberget og Gällivare.

– De som har flyttet dit er utrolig fornøyde, hevder Nilsson, som nå selv bor i Gällivare.

– Mange hadde jo gamle hus og de har fått helt nye hus i mellanområdet, forteller han. Ettersom flere og flere flytter til tryggere grunn i årene som kommer vil de se sin barndoms by forsvinne bit for bit. malmberget vil dermed snart bli kun en del av den svenske gruvehistorien.

red.loaktuelt@lomedia.no

l LKAB – Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag – ble grunnlagt i 1890 som et privat selskap, men ble i 1957 heleid av den svenske staten.

l LKAB har 3700 ansatte, hvor 600 jobber utenfor Sverige.

LKAB bryter jernmalm i Kiruna og Malmberget, som skipes ut via Narvik eller Luleå.

Bebyggelsen både i Kiruna og Malmberget er truet av gruvedriften.

LKAB har i løpet av 50 år flyttet store deler av Malmberget, mens i Kiruna er byforandringen så vidt begynt.

Hittil har LKAB brukt 400 millioner kroner på å flytte bebyggelsen i Malmberget.

I motsetning til Kiruna, som består av én stor malmkropp, består gruven i Malmberget av 20 malmkropper, hvor rundt ti er i drift.

IF Metalls avdeling Malmfälten har rundt 6 500 medlemmer, hvorav omtrent 80 prosent jobber i gruveindustrien.

Annonse
Annonse

l LKAB – Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag – ble grunnlagt i 1890 som et privat selskap, men ble i 1957 heleid av den svenske staten.

l LKAB har 3700 ansatte, hvor 600 jobber utenfor Sverige.

LKAB bryter jernmalm i Kiruna og Malmberget, som skipes ut via Narvik eller Luleå.

Bebyggelsen både i Kiruna og Malmberget er truet av gruvedriften.

LKAB har i løpet av 50 år flyttet store deler av Malmberget, mens i Kiruna er byforandringen så vidt begynt.

Hittil har LKAB brukt 400 millioner kroner på å flytte bebyggelsen i Malmberget.

I motsetning til Kiruna, som består av én stor malmkropp, består gruven i Malmberget av 20 malmkropper, hvor rundt ti er i drift.

IF Metalls avdeling Malmfälten har rundt 6 500 medlemmer, hvorav omtrent 80 prosent jobber i gruveindustrien.