Trond Giske brukte landsmøtetalen sin til å kritisere Transprotarbeiderforbundets syn på EØS-avtalen.
Marcel Tiedje
Advarer mot å tukle med EØS
Da stortingsrepresentant Trond Giske innledet til faglig politisk debatt på Transportarbeiderforbundets landsmøte, advarte han mot å tukle med EØS-avtalen.
torgny@lomedia.no
I morgen kommer sannsynligvis forbundet å vedta å arbeide for at Norge skal si opp EØS-avtalen. De mener at «en stadig strøm av EU-direktiver og EØS-regler utgjør en trussel mot norske faglige rettigheter», heter det i forslaget som nevner speseilt vikarbyrådirektivet, postdirektivet, kabotasjeregler og jernbanepakke 4.
Da EØS-avtalen ble etablert i 1992 var Trond Giske skeptisk til avtalen, men nå er han for.
– EØS-avtalen har kommet for å bli, og det er mange i EU som mener at den er for god. Og det er selvfølgelig mulighet for å reforhandle avtalen, men da bør dere huske på hvordan situasjonen var da vi forhandlet fram EØS-avtalen i 1992, sa Giske.
12-6 og 28-3
I 1992 var 12 EU-land og 6 land på Efta-siden. EØS ble sett på som et venterom fram til vi skulle bli EU-medlem. Nå er forholdet 28 EU-land og Efta-siden i avtalen består av Norge, Island og Luxemburg.
– Det er lett å se at styrkeforholdet har forandret seg, og dere som er kjent med forhandlinger vet at med et slikt styrkeforhold er det ikke lett å nå igjennom, sa Giske.
Giske mente at en heller burde ta tak i de sakene hvor det er problemer og bruke det handlingsrommet som faktisk finnes i avtalen, og det er ikke bare reservasjonsretten det er snakk om. Det er også viktig å fremme det norske synet i de ekspertkomiteene hvor vi er medlemmer.
EU-ambassadør
Han brukte også anledningen til å harselere med den blåblå regjeringas Europa-minister.
– Den nye regjeringa har fått en egen EU-ambassadør inn i regjeringa som fremmer EUs saker. Jeg trodde EU-kommisjonen holdt seg med egen ambassadør, sa Giske som tross at han markerte uenighet i EØS-spørsmålet, høstet stor applaus.
Landsmøtets uttalelse om EU og EØS
Norge har gjennom to folkeavstemninger sagt nei til norsk medlemskap i EU. Som følge av Norges siste nei til medlemskap ble Norges deltakelse i EUs indre marked
regulert av EØS-avtalen. Denne avtalen bygger på EUs fire friheter, fri flyt av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft og de direktiv og forordninger som vedtas i EU. Avtalen berører dermed lønns- og arbeidssituasjonen for mange av Norsk Transportarbeiderforbunds medlemmer på en svært negativ måte.
Eksempler på dette:
- Innføring fra fri kabotasjekjøring i gods- og persontransport
Utenlandske transportører som utfører kabotasjekjøring, både lovlig og ulovlig, har lønns- og arbeidsvilkår for sjåførene som er svært kritikkverdige. Norske lønns- og arbeidsvilkår undergraves, sikkerheten for sjåførene og andre vegfarende svekkes, kriminalitet og useriøsitet brer seg i bransjen, også blant norske transportører.
- Innføring av Vikarbyrådirektivet
Fra 1. januar 2013 ble Vikarbyrådirektivet innført i norsk lov. Norsk Transportarbeiderforbund kjempet hardt mot dette direktivet, som har som en av sine hovedmålsettinger å gjøre det lettere å ansette vikarer og midlertidig ansatte. Direktivet strider mot noe av det mest grunnleggende som norsk fagbevegelse har kjempet for gjennom alle tider, nemlig retten til fast arbeid.
- Angrep på tariffavtalene
Vi ser også at arbeidsgiverne bruker EØS-avtalen til å angripe tariffavtaler, framforhandlede rettigheter mellom partene, og ILO-konvensjoner som Norge har ratifisert. Et eksempel på dette, er konflikten i havnene. Her har NHO klaget Norsk Transportarbeiderforbund inn for ESA, EFTAs overvåkningsorgan, fordi de mener våre tariffavtaler er konkurransevridende.
Norsk Transportarbeiderforbund har jobbet for at den til enhver tid sittende regjering skulle bruke reservasjonsretten som ligger i EØS-avtalen. Ingen regjering har vist politisk vilje til å bruke denne retten. Norsk Transportarbeiderforbund har krevd at norske myndigheter skal gå imot begrensinger i retten til kollektive kampmidler, det kollektive forhandlingssystemet og retten til nasjonal lønnsdannelse. ILOs kjernekonvensjoner, norske tariffavtaler og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EUs regler.
Norsk Transportarbeiderforbund krever at Norge sier opp EØS-avtalen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin