JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

AFI-hjelp til konfliktløsning

AFI har bistått Redningsselskapet med håndtering av interne arbeidsmiljøproblemer og konfliktløsning etter at selskapet har de senere årene vært gjenstand for mye negativ presseomtale, der interne konfliktfylte forhold ved organisasjonen har vært trukket fram.

Forsker Heidi Enehaug Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) har i perioden 2005-2006 bistått Redningsselskapet med utviklingsstøtte, som et ledd i det pågående forbedringsarbeidet i organisasjonen, ifølge AFIs nettsider.

Flere måter

Det er flere mulige tilnærminger til konfliktløsning i organisasjoner:

Man kan velge å starte på et "null-punkt"; det innebærer å legge fortiden "død", idet man tar utgangspunkt i hvordan man ønsker at arbeidsplassen skal fungere i framtiden.

En annen strategi er å starte med å kartlegge erfaringer og synspunkter på situasjonen i dag. I denne konfliktløsningstilnærmingen vektlegges bearbeiding av uheldige erfaringer og traumer gjennom muligheten til å bli sett og hørt.

Intervjuer I samarbeid med prosjektets referansegruppe, som bestod av tillitsvalgte, HR- og ledelsesrepresentanter, kom AFI fram til at det skulle gjennomføres en spørreundersøkelse rettet mot alle ansatte i selskapet, samt en større intervjuundersøkelse blant ansatte og ledelse. Denne tilnærmingen ble valgt ut fra et begrunnet behov for å bearbeide negative erfaringer, før man kunne gå videre.

Spørreundersøkelsen fokuserte på spørsmål om konflikter og konfliktmestring, arbeidsevne og mental helse knyttet til arbeid, sosialt klima og ledelse. Omlag 70 prosent av de ansatte i selskapet benyttet seg av muligheten til komme fram med sine synspunkter gjennom undersøkelsens mange spørsmål, hvorav flere ga muligheter for egne formuleringer.

Ble hørt Resultatene fra undersøkelsene var viktige; ansatte følte at de ble hørt og uttrykte tillit til at AFI som en nøytral tredje part ville bringe fram deres synspunkter.

AFI har gjennom dette prosjektet bidratt til identifisering av problemområder, konfliktbearbeiding og konfliktmestring, samt til å åpne opp for bedre kommunikasjon og samarbeid i Redningsselskapet.

Annonse
Annonse