JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Knaes på plass

Massasje og velvære har blitt en del av hverdagen for de ansatte ved Coop Norges lager i Trondheim.

– Aahh, stønner innkjøper Lars Rune Hoel fornøyd.Han ligger så lang han er inne på et kontor vegg i vegg med sjefen. Der har Mona satt opp massasjebenken sin. 40 minutter står til Lars Runes disposisjon, en stund der han kan la jobb være jobb, og konsentrere seg om å puste godt, slappe av og få myket opp stramme muskler. – Et utrolig flott tilbud og jeg føler meg som et nytt menneske hver gang jeg går ut herfra, sier Lars Rune.

Forebyggende

Han er ikke den eneste som synes det. Ute på lageret sitter Geir Gimse med roser i kinnene. Han er nettopp ferdig inne hos Mona, og er full av lovord for ordningen.– Jeg har en liten skade i korsryggen som jeg holder i sjakk på grunn av det Mona gjør. I tillegg har hun gitt meg mange gode tips om hvordan jeg skal jobbe for at skaden ikke skal bli verre, sier han.

Flere tilbud

Mona Wagnhildhaug er soneterapeut, og har også spedbarnsmassasje og øreakupunktur på cv-en. Blant de Coop-ansatte får hun brukt alle sider av utdannelsen sin.– I begynnelsen fokuserte vi mye på fotsoneterapi. Her går de ansatte på murgulv hele dagen, og da er det viktig å ta vare på føttene, sier Mona.

Roser bedriften

Ganske raskt utvidet hun imidlertid tilbudet til massasje. Mona opplever at de ansatte har forskjellige behov, så hun prøver å tilpasse behandlingen etter den enkelte.– Det fine er at bedriften tenker langsiktig. Vi tar tak i problemene før de blir uholdbare. Samtidig har vi hatt noen gode resultater der jeg har behandlet akutte tilfeller. Vi har blant annet en på lageret her som ikke klarte å løfte den ene armen. Det klarer han nå, smiler hun.

En uke i måneden

I et halvt år har Mona kommet fast til lageret utenfor Trondheim. En uke i måneden er hun å finne på ”massasjekontoret”. Hver ansatt får tilbud om 40 minutter behandling hver, betalt av bedriften og gjennomført i arbeidstiden. Timelistene settes opp i god tid før Mona kommer, og det blir fort trangt om plassen på lista. Ryktene sprer seg for når timelistene kommer opp på veggen. Og mens det var damene som benyttet seg mest av massasjetilbudet i begynnelsen, har gutta nå kommet på banen så det holder.

Forebygging

– Dette er det beste som kunne ha skjedd oss. Jeg føler meg skikkelig fit for fight nå, sier Geir ute på lageret. Det samme mener kollega Kari Fossen.– Jeg har ingen skader, men det er lett å bli litt stiv i nakken. Mona myker opp musklene, og jeg føler meg lett og god i kroppen lenge etterpå, sier hun.

Vinn-vinn-vinn

Også Mona er veldig fornøyd med ordningen. – Alle vinner på dette. Jeg trives fordi jeg får så konkrete tilbakemeldinger. Samtidig forebygger vi skader, noe som er bra for bedriften. Men det beste er at de ansatte blir både friskere og fornøyde. Folk trenger å bli tatt på og senke skuldrene, sier hun.

Annonse

Flere saker

Annonse