Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Illustrasjonsfoto.
Håvard Sæbø
DEBATT: Rødt Trondheim Fagliglag
Regjeringen vil flagge ut Kielferja i statsbudsjettet slik at det i praksis ikke er mulig å stemme ned – da må du stemme ned hele budsjettet og skifte regjering. Det som har sikret sjøfolk på ferjene nordiske lønns- og arbeidsvilkår er denne forskriften i Norsk Internasjonalt Skipsfartsregister, NIS: «Skip registrert i norsk internasjonalt skipsregister tillates ikke å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn.» Det er denne forskriften som har sikret at norske ferjer er i NOR (Norsk Ordinært Skipsfartsregister) og at lønna er norsk.
• Full splittelse om Color Line-ansatte i Frp
EUs vakthund for EØS-avtalen, ESA, mener forskriften strir mot prinsippet om fri flyt av tjenester. Regjeringen føyer seg og opphever forskriften for ruter med overnatting og en avstand over 300 nautiske mil (les: Kielferja).
Color Line mener selv at det betyr at 700 norske sjøfolk blir erstattet med utenlandske, til dumpinglønn må man anta. Men det stopper ikke der. DFDS, danskebåten, sier at dersom Color Line får lov, så vrir det konkurransen så mye at de blir nødt til å finne en tilsvarende løsning. Da handler det i neste omgang om hele Skageraktrafikken både fra Norge, Sverige og Danmark. Det er starten på slutten for norske og nordiske sjøfolk.
• Om tre måneder kan Color Line bytte ut Christian (53) med billigere utenlandsk arbeidskraft
Regjeringens begrunnelse er at ellers vil Color Line gå over til det danske skipsfartsregisteret, DIS, og alle de 2.400 ansatte kan miste jobben. Paradoksalt nok sier regjeringen selv at det ikke er mer lønnsomt å gå over til DIS. Og Color line er dessuten ikke en truet bedrift. Eierne har tatt ut over en milliard kroner i utbytte de siste årene. Og ved overgang til NIS står eierne fritt til å skifte ut alle sine 2.400 ansatte. Ikke med danske sjøfolk med dansk lønn, men til ren dumpinglønn.
Det finnes to mulige forklaringer på regjeringens beslutning: enten tør de ikke stå opp mot EU og ESA, eller så synes de ikke norske sjøfolk med norsk lønn er verdt å bevare.
Besøksadresse:
LO Media, Storgata 33 A (9. etasje), 0184 Oslo
Postadresse:
LO MediaPostboks 8964 Youngstorget, 0028 Oslo
Illustrasjonsfoto.
Håvard Sæbø
DEBATT: Rødt Trondheim Fagliglag
Regjeringen vil flagge ut Kielferja i statsbudsjettet slik at det i praksis ikke er mulig å stemme ned – da må du stemme ned hele budsjettet og skifte regjering. Det som har sikret sjøfolk på ferjene nordiske lønns- og arbeidsvilkår er denne forskriften i Norsk Internasjonalt Skipsfartsregister, NIS: «Skip registrert i norsk internasjonalt skipsregister tillates ikke å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn.» Det er denne forskriften som har sikret at norske ferjer er i NOR (Norsk Ordinært Skipsfartsregister) og at lønna er norsk.
• Full splittelse om Color Line-ansatte i Frp
EUs vakthund for EØS-avtalen, ESA, mener forskriften strir mot prinsippet om fri flyt av tjenester. Regjeringen føyer seg og opphever forskriften for ruter med overnatting og en avstand over 300 nautiske mil (les: Kielferja).
Color Line mener selv at det betyr at 700 norske sjøfolk blir erstattet med utenlandske, til dumpinglønn må man anta. Men det stopper ikke der. DFDS, danskebåten, sier at dersom Color Line får lov, så vrir det konkurransen så mye at de blir nødt til å finne en tilsvarende løsning. Da handler det i neste omgang om hele Skageraktrafikken både fra Norge, Sverige og Danmark. Det er starten på slutten for norske og nordiske sjøfolk.
• Om tre måneder kan Color Line bytte ut Christian (53) med billigere utenlandsk arbeidskraft
Regjeringens begrunnelse er at ellers vil Color Line gå over til det danske skipsfartsregisteret, DIS, og alle de 2.400 ansatte kan miste jobben. Paradoksalt nok sier regjeringen selv at det ikke er mer lønnsomt å gå over til DIS. Og Color line er dessuten ikke en truet bedrift. Eierne har tatt ut over en milliard kroner i utbytte de siste årene. Og ved overgang til NIS står eierne fritt til å skifte ut alle sine 2.400 ansatte. Ikke med danske sjøfolk med dansk lønn, men til ren dumpinglønn.
Det finnes to mulige forklaringer på regjeringens beslutning: enten tør de ikke stå opp mot EU og ESA, eller så synes de ikke norske sjøfolk med norsk lønn er verdt å bevare.
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33 A (9. etasje)
0184 Oslo
Postadresse:
LO Media
Postboks 8964, Youngstorget
0028 Oslo
FriFagbevegelse.no er medlem av Fagpressen og redigeres etter: Redaktørplakaten • Vær Varsom-plakaten • Formålsparagraf og etiske retningslinjer Les også: FriFagbevegelses personvernpolicy