Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Mobiltelefonen er en viktig del av elevenes skolehverdag.
colourbox.com
Rune Nielsen, Skolenes landsforbund.
Runar Nørstad, SL
DEBATT: Rune Nielsen, ungdomsskolelærer og hovedtillitsvalgt i Skolenes landsforbund (SL), Bergen
Du ser det overalt. På gaten, på bussen, på butikken, i skolegården og også i klasserommene. Skolebarn og ungdommer som alene, eller i små flokker, samler seg rundt den hellige ku: Mobilen.
I Skole-Norge raser debatten: Skal mobilbruk totalforbys eller ikke? Skal elevene få bruke mobilen i friminuttene, men ikke i undervisningstiden? Nører en ikke bare opp under mer mobbing ved å være for ettergivende og liberal når det gjelder mobilbruken?
Det er ingen tvil om at mobilen er en enorm tidstyv. Stressfaktoren øker, og mobilmeldinger, bilder og snapper fra andre elever i skoletiden vil uten tvil være distraherende og øke presset. Samtidig blir de unge utsatt for mye reklame fra kommersielle aktører som annonserer på nettsidene. «Hele livet» bærer de unge med seg i mobilen, også i skolehverdagen.
• Følg oss på Facebook.
Mange lærere peker på at mobilbruk forverrer mobbing og utestenging. Siden livet i så stor grad går i bane rundt mobilen, skjer det mye her som voksenpersoner ikke vet noe om. Slik kan mobbere plage andre, uten at lærere kan gripe inn. Dermed blir skoledagen enda mer utrygg. Skjult mobbing treffer like hardt som synlig mobbing. Elever som ønsker seg - og de finnes - et pusterom fra sosiale medier som Instagram og Snapchat, slipper ikke unna.
Mange skoler har innført «mobilhotell», hvor telefonen låses inn og hentes ved skoleslutt. Andre skoler krever at mobilen blir liggende avslått i skolesekken i skoletiden. Erfaringene viser at dette faktisk kan fungere! Forsvarere av mobilen mener dette er et inngrep i privatlivet, og viser til Grunnloven og menneskerettigheter. Dette synet støttes av jurister som er spesialister på feltet.
I undervisningstiden kan lærerne kontrollere mobilbruken. I flere tilfeller kan mobilen være et pedagogisk hjelpemiddel. Mange skoler har en mangelfull PC-park, der PC-ene er gamle og trege eller det rett og slett ikke er mange nok til å dekke behovet. Da kan mobilen være redningen. Ved noen enkle tastetrykk kan elevene finne info om temaer som gjelder de fleste fag. Elever med stor kapasitet kan gis mer utfordrende oppgaver. Mange har modenhet til å kunne benytte mobilen til slike oppdrag.
Også i ulike «lekbetonte» faglige aktiviteter kan mobilene være til nytte. Et eksempel er Kahoot, et nettbasert kunnskapsspill, der mobilen blir brukt for å velge riktige alternativer. Dette er en lystbetont aktivitet som er med på å styrke innlæring av fagstoff. Slik kan mobilen bidra til å gjøre timene mer varierte. Det er da noe!
En positiv bruk av mobilen krever at lærerne har den fulle og hele oversikten. Læreren må være premissleverandør. Kritikerne vil hevde at elever raskt vil se sitt snitt til å flykte over i ikke-faglige aktiviteter. Særlig vil elever som sliter faglig, lett falle for fristelsen, hevdes det. Noen vil også mene at mobilbruk strider mot gratisprinsippet, og at det øker forskjellene, fordi ikke alle har råd til smarttelefoner.
Et nasjonalt forbud er ikke veien å gå. Det er min klare oppfatning. En viktig forutsetning er at alle parter spiller på lag. Lærere, foreldre og skoleledelse må flagge sine felles prinsipper. En kontrollert bruk i undervisningen, der lærerne finner det hensiktsmessig, må være mulig å overholde.
Alle elever er ikke modne nok til å opptre disiplinert, men her stoler jeg på at lærerne kan sette grenser og veilede til riktig bruk av mobilen. Skolenes landsforbund har tillit til at lærerne har et bevisst forhold til klasseledelse, hvilke metoder og verktøy de ønsker å bruke til enhver tid, og at de forvalter dette på en god måte.
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Husk at digital kompetanse er en grunnleggende ferdighet i våre læreplaner. Mobilen er et viktig digitalt verktøy, og riktig bruk av denne er en del av den digitale ferdigheten som elevene skal ha. Det er ulik bruk av mobiltelefon både når det gjelder skoleslag, klassetrinn og i ulike fag. Noen steder er det hensiktsmessig ikke å bruke mobilen, og noen ganger er den et supplement på linje med datamaskin og kamera.
I fremtiden vil alle elever ha sin egen PC til bruk i undervisningen. Bergen kommune planlegger at hver elev skal ha sin egen skole-PC til undervisningsbruk. Målet er at alle skoler besitter en PC-park som dekker behovene. Da kan elevene ha mobilen avslått så lenge skoledagen varer, og disse problemstillinger rundt mobilbruk i skolen vil ikke lenger være aktuelle.
Besøksadresse:
LO Media, Storgata 33 A (9. etasje), 0184 Oslo
Postadresse:
LO MediaPostboks 8964 Youngstorget, 0028 Oslo
Mobiltelefonen er en viktig del av elevenes skolehverdag.
colourbox.com
Rune Nielsen, Skolenes landsforbund.
Runar Nørstad, SL
DEBATT: Rune Nielsen, ungdomsskolelærer og hovedtillitsvalgt i Skolenes landsforbund (SL), Bergen
Du ser det overalt. På gaten, på bussen, på butikken, i skolegården og også i klasserommene. Skolebarn og ungdommer som alene, eller i små flokker, samler seg rundt den hellige ku: Mobilen.
I Skole-Norge raser debatten: Skal mobilbruk totalforbys eller ikke? Skal elevene få bruke mobilen i friminuttene, men ikke i undervisningstiden? Nører en ikke bare opp under mer mobbing ved å være for ettergivende og liberal når det gjelder mobilbruken?
Det er ingen tvil om at mobilen er en enorm tidstyv. Stressfaktoren øker, og mobilmeldinger, bilder og snapper fra andre elever i skoletiden vil uten tvil være distraherende og øke presset. Samtidig blir de unge utsatt for mye reklame fra kommersielle aktører som annonserer på nettsidene. «Hele livet» bærer de unge med seg i mobilen, også i skolehverdagen.
• Følg oss på Facebook.
Mange lærere peker på at mobilbruk forverrer mobbing og utestenging. Siden livet i så stor grad går i bane rundt mobilen, skjer det mye her som voksenpersoner ikke vet noe om. Slik kan mobbere plage andre, uten at lærere kan gripe inn. Dermed blir skoledagen enda mer utrygg. Skjult mobbing treffer like hardt som synlig mobbing. Elever som ønsker seg - og de finnes - et pusterom fra sosiale medier som Instagram og Snapchat, slipper ikke unna.
Mange skoler har innført «mobilhotell», hvor telefonen låses inn og hentes ved skoleslutt. Andre skoler krever at mobilen blir liggende avslått i skolesekken i skoletiden. Erfaringene viser at dette faktisk kan fungere! Forsvarere av mobilen mener dette er et inngrep i privatlivet, og viser til Grunnloven og menneskerettigheter. Dette synet støttes av jurister som er spesialister på feltet.
I undervisningstiden kan lærerne kontrollere mobilbruken. I flere tilfeller kan mobilen være et pedagogisk hjelpemiddel. Mange skoler har en mangelfull PC-park, der PC-ene er gamle og trege eller det rett og slett ikke er mange nok til å dekke behovet. Da kan mobilen være redningen. Ved noen enkle tastetrykk kan elevene finne info om temaer som gjelder de fleste fag. Elever med stor kapasitet kan gis mer utfordrende oppgaver. Mange har modenhet til å kunne benytte mobilen til slike oppdrag.
Også i ulike «lekbetonte» faglige aktiviteter kan mobilene være til nytte. Et eksempel er Kahoot, et nettbasert kunnskapsspill, der mobilen blir brukt for å velge riktige alternativer. Dette er en lystbetont aktivitet som er med på å styrke innlæring av fagstoff. Slik kan mobilen bidra til å gjøre timene mer varierte. Det er da noe!
En positiv bruk av mobilen krever at lærerne har den fulle og hele oversikten. Læreren må være premissleverandør. Kritikerne vil hevde at elever raskt vil se sitt snitt til å flykte over i ikke-faglige aktiviteter. Særlig vil elever som sliter faglig, lett falle for fristelsen, hevdes det. Noen vil også mene at mobilbruk strider mot gratisprinsippet, og at det øker forskjellene, fordi ikke alle har råd til smarttelefoner.
Et nasjonalt forbud er ikke veien å gå. Det er min klare oppfatning. En viktig forutsetning er at alle parter spiller på lag. Lærere, foreldre og skoleledelse må flagge sine felles prinsipper. En kontrollert bruk i undervisningen, der lærerne finner det hensiktsmessig, må være mulig å overholde.
Alle elever er ikke modne nok til å opptre disiplinert, men her stoler jeg på at lærerne kan sette grenser og veilede til riktig bruk av mobilen. Skolenes landsforbund har tillit til at lærerne har et bevisst forhold til klasseledelse, hvilke metoder og verktøy de ønsker å bruke til enhver tid, og at de forvalter dette på en god måte.
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Husk at digital kompetanse er en grunnleggende ferdighet i våre læreplaner. Mobilen er et viktig digitalt verktøy, og riktig bruk av denne er en del av den digitale ferdigheten som elevene skal ha. Det er ulik bruk av mobiltelefon både når det gjelder skoleslag, klassetrinn og i ulike fag. Noen steder er det hensiktsmessig ikke å bruke mobilen, og noen ganger er den et supplement på linje med datamaskin og kamera.
I fremtiden vil alle elever ha sin egen PC til bruk i undervisningen. Bergen kommune planlegger at hver elev skal ha sin egen skole-PC til undervisningsbruk. Målet er at alle skoler besitter en PC-park som dekker behovene. Da kan elevene ha mobilen avslått så lenge skoledagen varer, og disse problemstillinger rundt mobilbruk i skolen vil ikke lenger være aktuelle.
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33 A (9. etasje)
0184 Oslo
Postadresse:
LO Media
Postboks 8964, Youngstorget
0028 Oslo
FriFagbevegelse.no er medlem av Fagpressen og redigeres etter: Redaktørplakaten • Vær Varsom-plakaten • Formålsparagraf og etiske retningslinjer Les også: FriFagbevegelses personvernpolicy