Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Illustrasjonsfoto.
Colourbox.com
Astrid Willa Eide Hoem, nestleder i AUF.
Pressebilde
DEBATT: Astrid Willa Eide Hoem, nestleder i AUF
En av de kronikkene som gjorde sterkest inntrykk på meg i fjor, var Ingunn Heiens kronikk hos NRK ytring. Heien fortalte om hennes og sønnens hverdag. Hun fortalte om en hverdag med tårer, krangling og stress. En hverdag som ikke gikk opp. Kronikken illustrerte realiteten til mange foreldre og barn i hele Norge. Lekser er en utdatert undervisningsform som henger igjen etter den gamle puggeskolen. Vi vet at lekser er med på å gjenskape sosiale forskjeller mellom folk. Det at våre elever må lære seg nye deler av pensum hjemme, fører til at hvem foreldrene dine er har mye å si for om du lærer det du skal eller ikke.
Fellesskolen skal ruste elevene til å nå så langt de vil. For å få til dette må man bekjempe sosiale forskjeller. Forskning utført av SSB viser at lekser øker sosiale forskjeller. Hjemmelekser forbedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens de gir ingen effekt blant elever med foreldre som ikke har de samme ressursene. Dette skaper en polariserende skole. Å sitte hjemme med vanskelige skoleoppgaver når du ikke har noen til å hjelpe deg har ingen læringseffekt, men kan tvert imot virke mot sin hensikt.
AUF mener at det viktigste er at alle elever får muligheten til å jobbe selvstendig med oppgaveløsning. Vi vet at repetisjon og mengdetrening er viktig for å oppnå best mulig læring. Det er imidlertid en vanlig misforståelse at man må sitte hjemme på kjøkkenbordet om kvelden for at dette skal ha en effekt.
• Følg oss på Facebook.
Skolen bør legge til rette for at repetisjon og mengdetrening kan skje på skolen som en integrert del av skoledagen. Det finnes mange gode eksempler på skoler som allerede tilbyr leksehjelp. Ved å videreutvikle denne ordningen kan vi gi et tilbud til alle elever om hjelp til å få gjort oppgavene sine. Det er ikke et forbud mot hjemmearbeid, men et krav om å gi elevene støtten de trenger for å lære mer.
I dag kan de med god råd kjøpe leksehjelp. På Oslo vest har veksten av selskaper som tilbyr leksehjelp eksplodert de siste årene. Når fellesskolen ikke stiller opp med et alternativ til disse kommersielle tilbudene, skaper vi større klasseskiller mellom fattig og rik.
Vi i AUF vil ha en skole der alle opplever mestringsfølelse og lærelyst. Det er ikke utdanning, eller hvor mye tid foreldrene dine har etter endt skoledag, som skal avgjøre hvilke muligheter du har for å gjøre det godt på skolen. Da er det på tide at vi avslutter ordningen med hjemmelekser, og flytter undervisningen inn dit den hører hjemme – i klasserommet. Slik de har gjort i Finland, et land vi pleier å se opp til i skolepolitikken.
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Å fjerne hjemmelekser er ikke hele svaret på å skape verdens beste skole, men det er en del av løsningen. Andre ting som må prioriteres er flere lærere og at skolehelsetjenesten er til stede hver dag. Vi må gi tilliten tilbake til lærerne, vi må satse på en digitalisering av det norske klasserommet, vi må ha en heldagsskole. Men å fjerne lekser vil være et viktig skritt i riktig retning.
Besøksadresse:
LO Media, Storgata 33 A (9. etasje), 0184 Oslo
Postadresse:
LO MediaPostboks 8964 Youngstorget, 0028 Oslo
Illustrasjonsfoto.
Colourbox.com
Astrid Willa Eide Hoem, nestleder i AUF.
Pressebilde
DEBATT: Astrid Willa Eide Hoem, nestleder i AUF
En av de kronikkene som gjorde sterkest inntrykk på meg i fjor, var Ingunn Heiens kronikk hos NRK ytring. Heien fortalte om hennes og sønnens hverdag. Hun fortalte om en hverdag med tårer, krangling og stress. En hverdag som ikke gikk opp. Kronikken illustrerte realiteten til mange foreldre og barn i hele Norge. Lekser er en utdatert undervisningsform som henger igjen etter den gamle puggeskolen. Vi vet at lekser er med på å gjenskape sosiale forskjeller mellom folk. Det at våre elever må lære seg nye deler av pensum hjemme, fører til at hvem foreldrene dine er har mye å si for om du lærer det du skal eller ikke.
Fellesskolen skal ruste elevene til å nå så langt de vil. For å få til dette må man bekjempe sosiale forskjeller. Forskning utført av SSB viser at lekser øker sosiale forskjeller. Hjemmelekser forbedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens de gir ingen effekt blant elever med foreldre som ikke har de samme ressursene. Dette skaper en polariserende skole. Å sitte hjemme med vanskelige skoleoppgaver når du ikke har noen til å hjelpe deg har ingen læringseffekt, men kan tvert imot virke mot sin hensikt.
AUF mener at det viktigste er at alle elever får muligheten til å jobbe selvstendig med oppgaveløsning. Vi vet at repetisjon og mengdetrening er viktig for å oppnå best mulig læring. Det er imidlertid en vanlig misforståelse at man må sitte hjemme på kjøkkenbordet om kvelden for at dette skal ha en effekt.
• Følg oss på Facebook.
Skolen bør legge til rette for at repetisjon og mengdetrening kan skje på skolen som en integrert del av skoledagen. Det finnes mange gode eksempler på skoler som allerede tilbyr leksehjelp. Ved å videreutvikle denne ordningen kan vi gi et tilbud til alle elever om hjelp til å få gjort oppgavene sine. Det er ikke et forbud mot hjemmearbeid, men et krav om å gi elevene støtten de trenger for å lære mer.
I dag kan de med god råd kjøpe leksehjelp. På Oslo vest har veksten av selskaper som tilbyr leksehjelp eksplodert de siste årene. Når fellesskolen ikke stiller opp med et alternativ til disse kommersielle tilbudene, skaper vi større klasseskiller mellom fattig og rik.
Vi i AUF vil ha en skole der alle opplever mestringsfølelse og lærelyst. Det er ikke utdanning, eller hvor mye tid foreldrene dine har etter endt skoledag, som skal avgjøre hvilke muligheter du har for å gjøre det godt på skolen. Da er det på tide at vi avslutter ordningen med hjemmelekser, og flytter undervisningen inn dit den hører hjemme – i klasserommet. Slik de har gjort i Finland, et land vi pleier å se opp til i skolepolitikken.
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Å fjerne hjemmelekser er ikke hele svaret på å skape verdens beste skole, men det er en del av løsningen. Andre ting som må prioriteres er flere lærere og at skolehelsetjenesten er til stede hver dag. Vi må gi tilliten tilbake til lærerne, vi må satse på en digitalisering av det norske klasserommet, vi må ha en heldagsskole. Men å fjerne lekser vil være et viktig skritt i riktig retning.
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33 A (9. etasje)
0184 Oslo
Postadresse:
LO Media
Postboks 8964, Youngstorget
0028 Oslo
FriFagbevegelse.no er medlem av Fagpressen og redigeres etter: Redaktørplakaten • Vær Varsom-plakaten • Formålsparagraf og etiske retningslinjer Les også: FriFagbevegelses personvernpolicy