JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTNU – et internasjonalt orientert universitet?

Bakgrunnsfoto: Morten Hansen

Jeg er stolt over å studere på NTNU, et universitet som proklamerer «kunnskap for en bedre verden». NTNU er for mange selve symbolet på mangfold og internasjonalisering. Studietilbudet er bredt, med over 400 studieprogram med etter- og videreutdanning. Studentmassen representerer over 121 land, 20 prosent av årsverkene på NTNU er utenlandske, samt 3460 studenter. På NTNU jobber det mennesker fra hele verden. En fjerdedel av forskerne er utenlandske. Det reflekteres i stor grad på mitt internasjonale studieprogram der all undervisning foregår på engelsk. Med kontor både i Japan og Brussel, studenter som studerer i alle verdensdeler og ansatte fra hele verden, fyller NTNU beskrivelsen som et «internasjonalt orientert universitet» godt.

Da er det ironisk at NTNU utsetter insourcingen av renholdsarbeidere på bakgrunn av at de er usikre på om de snakker «godt nok norsk». En skulle tro at arbeidet ikke ble utført på en tilfredsstillende måte som gjør at NTNU heller ønsker andre leverandører. Det er ikke tilfelle. NTNU skriver selv at renholdet er utført tilfredsstillende, men at NTNU-modellen krever at deltagerne i teamet «kommuniserer godt sammen og tar felles avgjørelser hver dag». De stiller dermed krav til «språk, fleksibilitet, teamtankegang og samarbeid i tillegg til renholdsutførelsen». Dette skriver Sølberg i seksjon for byggdrift ved NTNU i et notat.

NTNU vil likevel ikke ansette renholderne i Ålesund. Usikre på om de snakker godt nok norsk

Jeg har jobbet som renholder de siste seks somrene. Jeg har jobbet med mennesker fra Polen, Thailand, Latvia og mange andre land. Flere ganger har jeg jobbet med mennesker som ikke snakker «bra norsk», men som kan faget sitt. Som renholder må du jobbe i team daglig, være i stand til å kommunisere, ikke bare med kunden, men også med kollegaer. Jeg har aldri hatt problemer med å utføre renholdet på en god måte med de menneskene jeg har jobbet med, uavhengig hvor de er fra.

NTNU ønsker å skape økonomiske, kulturelle og sosiale verdier og utnytte den faglige bredden og kompetansen på universitetet. Istedenfor å sende seks renholdere med erfaring og god kompetanse ut døren på grunnlag av noe så svakt som at de kanskje ikke kan norsk godt nok, burde NTNU omfavne språk, mangfold og kompetanse – slik de for øvrig aktivt kommuniserer. At NTNU skimser av kompetanse og undergkjenner renholdernes evne til å være fleksible, jobbe i team og kommunisere er for dårlig, og det lukter av politiske prinsipper. Jeg stiller meg undrende til at NTNU bruker ressurser på å insource, istedenfor å konsentrere seg om det beste for fellesskapet, nemlig kjernevirksomheten «kunnskap for en bedre verden».

(All statistikk og tall tatt fra NTNUs nettsider).

Å være renholder på NTNU i Ålesund. Innlegg av Svetlana Dragieva, teamleder ved renholdsavdelingen ved NTNU Ålesund

NTL står hardt på at NTNU skal ansette renholderne i Ålesund. Avgjørelsen kan komme fredag

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse