Bøter for å komme for seint
Transportarbeidernes fagforeningsleder i Rogaland, Inge Vidar Lone, vil granske om det lovlig å ha et bøtesystem i kollektivtrafikken slik Kolumbus krever.
vegard.holm@lomedia.no
Kolumbus, som er det fylkeskommunale selskapet som organiserer kollektivtrafikken i Rogaland fylke, har lagt inn i anbudsdokumentene en rekke forhold som gir bøter til busselskapet Boreal.
Urealistiske rutetider
Blir bussen forsinket av køene, ligger bøtenivået på 3000 kroner, og melder ikke sjåføren fra om forsinkelsen, ja da dobles boten. Mange andre forhold gir også bot: For tidlig avgangstid, tomgangskjøring i mer enn to minutter, feil skilting med mye mer.
- Med alt dette hengende over oss, og med urealistiske rutetider, er det ikke enkelt å være bussjåfør. Det oppleves for mange som en trussel. Samtidig blir det et stort problem for rekrutteringen, sier Transportarbeiderforbundets klubbleder i Boreal, Jon Arild Svendsen.
Les i Stavanger Aftenblad: 3000 kroner i bot hver gang bussen er for sein
Lovligheten må granskes
Leder i Rogaland Transportarbeiderforening, Inge Vidar Lone, vil granske lovligheten av denne ordningen.
- Dette er en sak vi bør granske lovligheten av, om det er lov å ha slike bestemmelser i anbudspapirene, sier Lone til Transportarbeideren.
Han forteller at busselskapet har informert sjåførene om bøtesystemet, og selskapet oppfordret sjåførene om å gjøre det de kan for å holde avgangstidene.
- Mange sjåfører har en så stor stolthet for yrket sitt og ønsker ikke at bedriften skal få bøter. Derfor blir det slik at sjåførene kjører både for fort og for aggressivt for å prøve å holde ruta. Dette gir igjen klager på sjåførene.
Mindre attraktiv bransje
Inge Vidar Lone mener dette presset fører til stress hos sjåførene, og i neste omgang klager fra passasjerer som venter på bussen. Sjukemeldinger kan bli resultatet.
- Sjåfører har kommet til meg med fartsbøter de har fått fordi de prøvde å holde ruta. De har bedt om hjelp fordi bedriften ikke vil dekke disse.
- Dette er med på å gjøre bussjåføryrket mindre attraktivt og mange har gått over til å kjøre gods. De aller fleste som har begynt å kjøre for Boreal Transport de siste to årene er fra Polen. Det utdannes ikke nok sjåfører i Norge i dag, sier Inge Vidar Lone til Transportarbeideren.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin