JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det har blusset opp debatt om vi bør skjemmes over å fly.

Det har blusset opp debatt om vi bør skjemmes over å fly.

ANB-arkiv

Kommentar:

«Bør vi føle flyskam?»

Flyplassene våre har stor betydning for regional vekst og tilgjengelighet, skriver Kjell Werner.
28.06.2019
14:00
28.06.2019 12:29

kjell.wener@anb.no

Skal vi nordmenn føle skam hver gang vi setter oss på et fly? Statsminister Erna Solberg svarer nei. Hun skal selv bruke fly på ferie i sommer og vil gjøre det «helt uten flyskam».

– Jeg mener at vi skal nå klimamålene våre på andre måter enn ved å ha dårlig samvittighet over at vi nyter en ferie, sa Erna Solberg på NRKs politiske kvarter fredag.

Ordet flyskam ble i fjor kåret til årets nyord i Sverige. Bakgrunnen er selvsagt behovet for å redusere klimagassutslippene for å unngå at kloden vår blir for varm. Framtiden i våre henders Anja Riise Bakken er blant dem som mener at flyskam har noe for seg.

Følg oss på Facebook

Statsministeren mener derimot at det blir feil å gjøre det moralsk forkastelig å fly i et land som er kaldt, langstrakt og spredt bebygd. Vi er nødt til å fly, hevder Erna Solberg. Hun mener at ny teknologi, ikke skamfølelse, er det beste virkemiddelet for lavere utslipp av klimaskadelige gasser. Statsministeren viser til at biodiesel nå blir blandet inn i flybensinen her til lands.

CO2-utslippene kjenner ingen landegrenser. Derfor må klimautfordringene i første rekke løses med globale grep, som for eksempel en internasjonal flyavgift.

Parisavtalen er en viktig milepæl i så måte. På denne bakgrunn må så det enkelte land rydde opp i eget hus. Transportsektoren er den største kilden til klimagassutslipp i Norge og utgjør 30 prosent av totalen, viser en fersk miljøstatus fra Miljødirektoratet.

Veitrafikken står for 17 prosent av norske utslipp, mens innenlands flytrafikk «bare» utgjør 2,4 prosent. På toppen av dette kommer utenlandsreisene med fly, men disse bokføres ikke i det norske klimaregnskapet.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Norge er et land med store avstander og et utfordrende landskap. Vi kan smykke oss med spredt bosetting fra nord til sør som en norsk kvalitet. En viktig faktor for fortsatt å kunne ta hele landet i bruk, har vært mange små og mellomstore flyplasser med Gardermoen som et sentralt knutepunkt. Det tar ofte for land tid å bruke bil, buss eller tog over lange avstander. Da blir fly en nødvendighet for mange. Det gjelder både for privatpersoner og ikke minst for et internasjonalt orientert næringsliv.

Flyplassene våre har stor betydning for regional vekst og tilgjengelighet. Luftfarten står også sentralt for helsesektoren her til lands. Det kjøres 30.000 turer med ambulansefly, og 300.000 pasienter sendes med rutefly.

Selvsagt bør vi alle tenke oss om, undersøke om det finnes andre aktuelle transportalternativer som er klimamessig bedre enn å fly. Men tid er også en knapphetsfaktor for travle mennesker. Derfor bør vi bør ikke skjemmes over å fly.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.06.2019
14:00
28.06.2019 12:29