SV-leder Audun Lysbakken, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Ap-leder Jonas Gahs Støre side om side i partilederdebatt.
Stortinget
Kommentar:
«De rødgrønne står i en bred spagat», skriver Kjell Werner
Opposisjonen på Stortinget presenterer i disse dager partienes alternative statsbudsjetter.
kjell.werner@anb.no
Det er realpolitisk spill for galleriet. Regjeringen til Erna Solberg har nemlig et parlamentarisk flertall i ryggen. Men de alternative budsjettene er interessant lesning når vi fester blikket på stortingsvalget i 2021. Forslagene fra Ap, Sp og SV spriker voldsomt, spesielt når det gjelder avgifter.
Det er riktignok kjente toner fra de tre rødgrønne partiene. Det mest oppsiktsvekkende er imidlertid at partiene drar avgiftstrykket i hver sin retning. Mens SV vil øke avgiftene med 9 milliarder kroner, går Senterpartiet inn for å redusere avgiftene med 3,7 milliarder. Og midt i denne spagaten står Ap-leder Jonas Gahr Støre. Han må slite voldsomt med å få de økonomiske endene til å møtes når han etter alle målinger å dømme blir statsminister for en rødgrønn regjering om to år. Og enda tøffere blir det dersom også Miljøpartiet De Grønne skal være med på laget.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum var høy og mørk da han presenterte partiets alternative 2020-budsjett tirsdag. Med gode meningsmålinger i ryggen har han naturlig nok store forhåpninger til at Senterpartiet blir en dominerende faktor i et framtidig rødgrønt samarbeid. To år er riktignok lang tid i politikken, og mye kan skje fram til høsten 2021. Men den siste tids meningsmålinger gir Sp-strategene godt håp om at partiet kan doble stortingsgruppa. Noen der i gården drømmer sikkert om at Sp blir landets største parti og dermed kan få mulighet til å gjøre skikkelig vei i vellinga ved neste korsvei.
I skattepolitikken er det mye samsvar de tre rødgrønne imellom, spesielt når der gjelder fordelingsprofil. SV vil øke det samlede skatte- og avgiftstrykket med 23 milliarder, Ap nøyer seg med oppunder 10 milliarder mens Sp vil holde det samlede nivået uforandret. Her synes det store muligheter til å komme til enighet, på samme måte som under Jens Stoltenbergs regime. De rike må belage seg på å betale mer til fellesskapet, mens de som har minst kan vente å få litt mer å rutte med.
Men det overrasker – og gir grunn til bekymring – at de tre rødgrønne drar så til de grader i forskjellig retning i avgiftspolitikken. Økonomisk er det åpenbart et stort problem, men det er også en kjempemessig utfordring klimapolitisk. Sp vil gjøre det billigere å kjøre fossildrevet bil. SV vil gjøre det betydelig dyrere. Også når det gjelder avgift på biodrivstoff drar de tre partiene i ulik retning.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har et godt poeng når han peker på at avgifter slår inn flatt, og dermed rammer mest dem som har minst. Samtidig kommer vi ikke unna at avgifter må brukes for å møte miljøutfordringene. Skatt etter evne bør imidlertid være hovedregelen. Sp etterlyser en stortingsmelding om hvordan avgifter slår ut.
En slik melding vil kunne gi et bedre faktagrunnlag å diskutere på. Derfor er det synd at Fremskrittspartiets Bård Hoksrud vender tommelen ned for tanken om en stortingsmelding. Han frykter nok å få mer fakta på bordet. Det kan bli ubehagelig for dagens regjeringspartier som siden 2013 har økt avgiftene med 6,3 milliarder.
Sp-leder Vedum minner om at han sto beinhardt på å holde et lavt avgiftsnivå da de rødgrønne styrte. Vi må kunne forvente at han får muskler til å stå enda hardere på dette standpunktet ved neste korsvei. Det hører med til historien at Sp framhever fordelingseffekten av å sette ned avgiftene på bensin, diesel og strøm. Nordmenn som røyker og drikker er det derimot ikke så «farlig» med, for her plusser Sp på med økte avgifter.
Det er forståelig at de tre rødgrønne partiene blankpusser egen profil. De tre har tidligere gjennom åtte år bevist at de kan regjere godt sammen. Derfor er det tydeligvis for tidlig å søke sammen i et felles alternativ som kan markedsføres i 2021. Men de rødgrønne bør ikke vente for lenge med å sette opp noen gjerdestolper for samlende politikk. Erna Solberg må ikke få lissepasningen det er å kunne true med såkalt rødgrønt kaos.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin