JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta, skriver kronikkforfatteren.

La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta, skriver kronikkforfatteren.

Colourbox/Illustrasjonsfoto

Klimautslipp i luftfart:

«Det er forretningsreiser som må kuttes først, ikke sydenturene»

Og ja, jeg kaster stein i glasshus, skriver næringslivstopp.
29.11.2019
15:52
21.08.2023 17:14
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Næringslivet holder flybransjen i live. Det kan brått ta slutt.

MDG foreslo nylig i sitt alternative statsbudsjett å drastisk øke avgiftene på flybilletter. Det er helt forståelig at både nordmenn i distriktene, Widerøe og de andre flyselskapene løfter på øyenbrynene. Samtidig vet vi at prisen på å forurense må kraftig opp dersom vi skal avverge en menneskeskapt katastrofe. Det er vanskelig å argumentere for at flybilletter skal være et rettskaffent unntak, også i næringslivssammenheng.

Glem debatten om hva du skal føle når du flyr. Faktum er at forurensende adferd, og dermed også antallet fossile flyreiser, må reduseres kraftig. Det vi burde diskutere er løsninger som får oss dit.

La det være klart at jeg kaster stein i et glasshus. En internasjonal karriere har sendt meg mangfoldige ganger rundt kloden, og jeg pendler nærmest ukentlig til møter og konferanser med fly. Det samme gjøre store deler av miljøbevegelsen. Likevel må jeg rette en pekefinger mot unødvendige flyreiser i næringslivet, og for økte avgifter på fossile flyreiser. Det har seg nemlig slik at man kan være en del av systemet, og samtidig ta til orde for endring. La oss for en gangs skyld la være å bruke s-ordet i denne debatten, og heller se på fakta.

Næringslivet kan i dag ta mye av æren for at flyselskapene kan drive lønnsomt, og dermed også skylden for utslippene det medfører. Fordi selskaper ofte bestiller i siste liten, gjerne på businessklasse og gjennom bonusordninger, er inntjeningen per passasjer nemlig mye høyere. Resten av passasjerene reiser dermed til billigere priser. Og det er før man legger til grunn at noen betaler tilstrekkelig for utslippene sine. Det finnes i dag ingen internasjonal karbonskatt på flybensin, selv om det heldigvis er flere som begynner å ta til orde for det.

Utslippsregnskap er også på vei inn i mange selskaper. Vi i Skift har allerede levert inn våre til statsminister Erna Solberg. Det er med god grunn. Skal vi nå målene om utslippskutt som er nedfelt i Paris-avtalen og unngå en katastrofal klimakrise, har vi dårlig tid.

Store bedrifter tenker ikke i stortingsperioder, og da er 2030 faretruende nært. Det gir oss ikke noe annet valg enn å snu på hver stein i egen drift, for å finne ut hvor utslippene kan kuttes. Det betyr at flybransjen, blant mange andre, har kort tid på å gjenoppfinne seg selv som en fornybar bransje.

Det finnes mer klimavennlige løsninger for flybransjen som vil utforskes i stadig større grad jo mer press som legges på flyselskapene. Jeg snakker om en elektrifisering av kortbanenettet, biodrivstoff og hybridløsninger på lengre flygninger. Her går utviklingen alt, altfor sakte. Med dagens prognoser vil kun en svært lav andel av flyflåten benytte slike løsninger innen 2050. Det er ikke i tråd med Paris-avtalen.

Næringslivet bør fremover gjøre som Universitetet i Bergen, nemlig å stramme inn retningslinjene for utenlandsreiser. Vi bør også gjøre vårt for å fly mindre innenlands, forhåpentligvis i takt med at alternative tilbud blir bedre, og etterspørre fornybart bærekraftig biofuel på våre reiser. Staten bør på sin side stille strengere omsetningskrav på biodrivstoff overfor flyselskapene som flyr innenlands, slik at bransjen investerer mer i produksjon og forskning. Det samme gjelder elektriske fly på kortdistanser. Vi må gjøre disse alternativene lønnsomme å operere.

Det er kun dette som kan løse overgangen til en utslippsfri flybransje som knytter nullutslippssamfunnet sammen i også fremtiden. SAS tilbyr allerede biodrivstoff som et alternativ på sine reiser i samarbeid med det svenske selskapet Preem, og selskapet Silva green fuel jobber med planer om produksjon av biodiesel på avfall fra norsk skogindustri på Hurum med Skiftmedlemmet Statkraft og SödraCell i ryggen.

Vi trenger et raskt skifte, og Norden bør samarbeide om å bli et utstillingsvindu for bærekraftige transportløsninger – også i luften.

Kanskje fremtidens luftfart kan ha sitt utspring fra Skandinavia?

29.11.2019
15:52
21.08.2023 17:14



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»