JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Dette lærte vi av SAS-streiken»

SAS-pilotenes streik er endelig over.
SAS-sjef Rickard Gustafson presenterte torsdag kveld en ny treårig avtale med de fire pilotforeningene i selskapet.

SAS-sjef Rickard Gustafson presenterte torsdag kveld en ny treårig avtale med de fire pilotforeningene i selskapet.

SAS

kjell.werner@anb.no

Partene kom til slutt til fornuft og klarte dermed å enes om et kompromiss. Steile fronter og en krass tone fra begge sider er et tilbakelagt kapittel. Streiken har kostet flyselskapet SAS dyrt, både i tapte penger og svekket omdømme. Partene har inngått en treårig avtale som sikrer en lengre «fredsperiode» for pilotene så vel som ledelsen.

p

Flere av de 1.500 pilotene i Norge, Sverige og Danmark får nå en mer forutsigbar turnusordning og en bedre arbeidshverdag. På den andre siden har ledelsen oppnådd fleksibilitet, blant annet ved at langdistansepiloter også skal kunne fly korte distanser. To samarbeidsavtaler, som ledelsen hadde sagt opp, er igjen på plass som en del av tariffavtalen. Dermed har pilotene fått tilbake ansettelsestrygghet og ansiennitetsmuligheter.

Følg oss på Facebook

Pilotene har fått en lønnsøkning på 3,5 prosent i år. Det er hakket over de 3,2 prosentene som LO og NHO ble enige om, og som skal være en styrende ramme for de øvrige lønnsoppgjørene i år. Men pilotenes lønnsøkning må vurderes på bakgrunn av at de godtok lønnskutt i kjølvannet av den alvorlige SAS-krisen i 2012. Det hører med til historien at SAS-pilotene skal ha krevd svimlende 13 prosent økt lønn for å ta igjen det tapte.

Hva er så lærdommen av SAS-streiken i etterpåklokskapens lys? SAS-ledelsen burde ha skjønt at de ba om bråk da de sa opp de to samarbeidsavtalene. Pilotene hadde god grunn til å bli fly forbanna. I tillegg var det et høyst berettiget krav å få en mer forutsigbar turnusordning for flere piloter. På en annen side skjøt pilotene skyhøyt over målet i sine lønnskrav. Dette var å undergrave selskapets evne til å klare seg i den harde konkurransen med andre flyselskap.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Med en mer realistisk innstilling, på begge sider av forhandlingsbordet, kunne streiken ha vært unngått. Nå må SAS-ledelsen og de ansatte i selskapet legge godviljen til for å utvikle SAS videre, jobbe smartere og finne andre løsninger som gjør selskapet konkurransedyktig. Begge parter har fått en dyrt kjøpt lærepenge. SAS-pilotene har samtidig bevist at det nytter å stå solidarisk samlet på tvers av landegrensene i Skandinavia. Det bør SAS-ledelsen merke seg.

Vi alle har lært at streik er et lovlig virkemiddel. I de fleste forhandlingssituasjoner er det nok å true med streik, men streikemiddelet må også kunne tas i bruk når arbeidsgiveren er for steil. Derfor er det så viktig å slå ring om den norske arbeidslivsmodellen. Høy organisasjonsgrad, både blant arbeidstakerne og hos arbeidsgiverne, er en forutsetning for at denne modellen skal fungere. Det har dessverre ikke dagens regjering fullt ut skjønt.

Annonse
Annonse