Kobolt brukes i de oppladbare batteriene som driver de elektriske bilene som er i ferd med å dominere veiene våre. (Illustrasjonsfoto)
Norsk Elbilforening
Debatt
«Elbilenes mørke side: Gruvearbeidere får ekstremt lav lønn og blir utsatt for vold»
Økt produksjon av elektriske biler er avgjørende for overgangen til en lavkarbonøkonomi, men dette er i dag knyttet til alvorlige brudd på arbeidstakerrettigheter.
Ny forskning avslører graverende arbeidsforhold, diskriminering og ekstremt lav lønn ved noen av verdens største koboltgruver som drives av multinasjonale gruveselskaper i Den demokratiske republikken Kongo der 70 prosent av verdens kobolt utvinnes.
Kobolt brukes i de oppladbare batteriene som driver mobiltelefoner, bærbare datamaskiner og nettbrett, og i større mengder, de elektriske bilene som er i ferd med å dominere veiene våre. Det er et strategisk mineral i planen for å avkarbonisere og gå bort fra fossilt brensel, og det forventes en dramatisk økning i koboltutvinningen. Men den voksende etterspørselen har en mørk side.
Den ferske forskningsrapporten "The Road to Ruin? Electric vehicles and workers’ rights abuses at Congo’s industrial cobalt mines” fra britiskbaserte Rights and Accountability in Development (RAID) og Centre d’Aide Juridico-Judiciaire (CAJJ), et kongolesisk rettshjelpssenter spesialisert på arbeidstakerrettigheter, avslører et system med utbredt utnyttelse. Arbeidere ved fem koboltgruver i Kongo: Kamoto Copper Company (KCC), Metalkol RTR, Tenke Fungurume Mining (TFM), Sino-Congolaise des Mines (Sicomines) og Société Minière de Deziwa (Somidez), ble intervjuet. De kunne fortelle at de får svært lav lønn og blir utsatt for lange arbeidsdager, nedverdigende behandling, vold, diskriminering, rasisme, utrygge arbeidsforhold og manglende helsetilbud.
Noen arbeidere beskriver at de blir sparket, slått med kjepper, fornærmet, ropt på eller dratt etter ørene. Andre rapporterer om alvorlig diskriminering og overgrep ved kinesiske gruver. En arbeider sa: «Vår situasjon er verre enn før. Kineserne kommer og påtvinger deres standarder og kultur. De behandler ikke kongolesere godt. Dette er ny kolonisering.»
Bruddene på arbeidstakerrettigheter er direkte knyttet til en modell der arbeidere ikke ansettes direkte av gruvene, men i stedet indirekte via underleverandører. Offisielle tall viser at minst 57 prosent av arbeiderne i de fem gruvene er ansatt hos underleverandører. Ved noen gruver var prosentandelen betydelig høyere. De som blir intervjuet i rapporten, inkludert ledere hos underleverandører, sier at de multinasjonale selskapene gjør dette for å redusere lønnskostnadene, for å begrense deres juridiske forpliktelser og for å hindre arbeidere i å melde seg inn i fagforeninger.
Arbeidere ansatt indirekte av gruvene har ekstremt lave lønninger, ofte langt mindre enn en beregnet levelønn på $402 per måned, minimumsgodtgjørelsen for å ha en anstendig levestandard. De har begrensede helsetjenester, noen ganger så lave som $10 per måned, eller ingen i det hele tatt, selv om kongolesisk lov krever at arbeidsgivere skal tilby gratis helsetjenester til arbeidere og deres pårørende. En arbeider sier: «Vi jobber hardt, uten noen pauser, for $2,5 per dag. Hvis du ikke forstår hva sjefen sier til deg, slår han deg i ansiktet. Hvis du er utsatt for en ulykke, blir du sparket.»
I sin rapport sporer RAID og CAJJ kobolten fra de fem gruvene gjennom forsyningskjeden til blant annet elbilprodusenter som General Motors, Renault Group, Tesla, Toyota, Volkswagen og Volvo. Disse bilprodusentene sier at de søker å skaffe mineraler på en ansvarlig måte. Selv om slike forpliktelser er sårt nødvendige, er ingen av disse industriinitiativene rettet mot forsyningskjedene, bindende, og mange tar ikke opp arbeidsforhold og arbeidstakerrettigheter.
RAID og CAJJ oppfordrer alle kobolt- og kobbergruveselskaper som opererer i Kongo til å avslutte den omfattende bruken av underleverandører, betale alle arbeiderne (både direkte og indirekte ansatte) anstendig, og til umiddelbart å undersøke og iverksette tiltak for å adressere påstandene om fysisk vold, rasisme og diskriminering av kongolesiske arbeidere. Bilprodusentene må avslutte kontrakter med koboltleverandører som ikke klarer å iverksette tiltak mot utnyttelse av arbeidere.
Det må settes i verk robuste tiltak for å skape insentiver for endring og ansvarlighet langs forsyningskjeden, fra regjeringer som må vedta klare juridiske rammer, slik som obligatoriske lover om aktsomhet for menneskerettigheter (som krever at selskaper skal håndtere de negative virkningene av virksomheten deres på menneskerettighetene og miljøet) samt sterkere bransjerammer som tar hensyn til arbeidernes rettigheter.
Her finner du hele rapporten: Veien til ruin? Elektriske kjøretøy og brudd på arbeidernes rettigheter ved Kongos industrielle koboltgruver
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin