JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Kritisk for regjeringen»

Statsminister Erna Solberg må bygge bro for å hindre regjeringskrise.

Statsminister Erna Solberg må bygge bro for å hindre regjeringskrise.

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Faren for regjeringskrise har økt. Nå er det ikke lenger Frp som er problemet, men Venstre.

kjell.werner@anb.no

Fremskrittspartiet sa nemlig søndag ja til skissen til løsning på bompengefloken, men Venstre er altså ikke med på notene. Problemet er at Frp sier nei til nye runder om saken. Dermed er det Venstre som så langt sitter med Svarte-Per. Situasjonen synes fastlåst.

Det var ventet at Fremskrittspartiets landsstyremøte skulle gi løsningen på dragkampen mellom de fire regjeringspartiene. Utgangspunktet var at bompengebelastningen på bilister flest nå har blitt for stor, og på flere hold i Frp har det blitt krevd at partiet må forlate regjeringen om denne belastningen ikke blir lavere. Samtidig har det vært klart at Frp og Venstre er motpoler i disse spørsmålene.

Følg oss på Facebook

Frp-leder og finansminister Siv Jensen mener at det i realiteten opp til Venstre å avklare hvordan de stiller seg til den framlagte skissen. Hvis Venstre ikke vil være med på den, så må det ifølge Jensen være opp til statsministeren å håndtere situasjonen. I klartekst betyr det at Venstre må tvinges på plass. Alternativet er at Venstre forlater regjeringen og på den måten utløser regjeringskrise.

Statsminister Erna Solberg (H) mener å ha lagt en god skisse på bordet. «God og balansert for kollektivtrafikken og for å redusere bompenger», er merkelappen hun setter på skissen. Statsministeren legger så til at «vi får jobbe videre med disse sakene framover». KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad har så langt ikke villet bekrefte hvordan KrF stiller seg til den framforhandlede skissen.

Flere av stridsspørsmålene må uansett få sin avklaring når regjeringen i neste uke legger de siste brikkene i statsbudsjettet for neste år. Skissen til løsning innebærer en samlet økonomisk ramme på over 20 milliarder kroner over en tiårsperiode. 10 av disse milliardene skal brukes på å øke statens andel til å finansiere storbypakkene fra 50 til 70 prosent.

Følg oss på Facebook

Hva som skjer ved en eventuell regjeringskrise er også uklart, men faktum er jo at de fire borgerlige partiene uansett vil ha flertall på Stortinget. Dersom resultatet blir at Venstre forlater regjeringen, kan fort Frp blir sittende igjen som tapende part i form av at bompengebelastningen likevel ikke blir redusert. Alternativet er at Senterpartiet eller Arbeiderpartiet kommer Frp og en eventuell mindretallsregjering til unnsetning i bompengespørsmålet.

Det synes utelukket at Venstre vil sette inn Ap-leder Jonas Gahr Støre som statsminister. Derfor er det mest sannsynlig at statsminister Erna Solberg finner en endelig løsning neste uke. Statsministeren må bygge bro med og uten bompenger. Frp må nok bevege seg litt. Venstre må bite i det sure eplet. Alternativet er verre.

Annonse
Annonse