JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Reform på ville veier»

Fylkeskommunene mangler nok fagfolk til å ta over administrasjonen av fylkesveiene.

Fylkeskommunene mangler nok fagfolk til å ta over administrasjonen av fylkesveiene.

Dorthe Karlsen

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Det avdekkes nå enda en stor svakhet ved regionreformen.

kjell.werner@anb.no

Overføringen av ansatte fra Statens vegvesen til veiavdelingene i de elleve nye fylkeskommunene går nemlig ikke etter planen. Det er kort og godt for få ansatte som vil bli med på flyttelasset. Statens vegvesen blir dermed sittende igjen med for mange ansatte mens fylkeskommunene mangler folk. Som følge av regionreformen blir administrasjonen av fylkesveioppgavene overført fra Statens vegvesen til fylkeskommunene 1. januar 2020.

Vegvesenet har beregnet at det her er snakk om 1.850 stillinger, mens fylkeskommunene mener det trengs 2.052 ansatte for å utføre oppgavene. Problemet er at det så langt bare er 1.300 ansatte i Statens vegvesen som har takket ja til jobb i fylkeskommunene. Dermed mangler fylkeskommunene 550 ansatte for å få kabalen til å gå opp. På den annen side få Statens vegvesen tilsvarende overtallighet. Situasjonen betegnes som kritisk. Noen steder i landet utsettes byggeprosjekter fordi Statens vegvesen ikke har fagfolk nok til å håndtere anbudene.

Følg oss på Facebook

Bakteppet er altså regionreformen, sammenslåingen av en rekke fylkeskommuner til større regioner. I den forbindelse er det vedtatt at flere statlige oppgaver skal overføres til fylkeskommunene. Fylkeskommunene har allerede fått ansvaret for det som før gikk under betegnelsen øvrige riksveier. Slik har det blitt mange flere fylkesveier, og det er administrasjonen av alle fylkesveiene som fylkeskommunene fra nyttår skal overta fra Statens vegvesen.

Samtidig foretar Statens vegvesen en stor omorganisering. Nå skal regioner bli til divisjoner, der eksempelvis utbygginger og store prosjekter skal styres fra Bergen, mens drift og mindre utbygginger skal ledes fra Tromsø.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Summen av disse to endringene har ført til stor usikkerhet for jobbsituasjonen, som i neste omgang har fått mange ansatte til å forlate den offentlige skuta. Verdifull kompetanse forsvinner samtidig som Statens vegvesen blir sittende igjen med andre ansatte som snart blir definert som overtallige. På den annen side mangler fylkeskommunene ansatte med veikompetanse. Resultatet kan fort bli at fylkeskommunene må leie inn dyre konsulenter. Dette blir kanskje eksperter som har sluttet i Statens vegvesen.

Sammenslåingen av fylkene er en kvasiløsning, et kompromiss som bare noen få i KrF og Venstre er fornøyd med. Vi har blant annet fått mastodonten Viken på Østlandet og sammenslåingen av Troms og Finnmark. Regjeringen skryter av statsselskapet Nye Veier, som etter sigende bygger mer vei for pengene. Sjefen for Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, har derfor blitt sjef for Statens vegvesen og fått i oppgave å fullføre omstillingen i den etaten. Nå skal det tydeligvis bli vei i vellinga. Problemet er at fylkesveiene er på vei i grøfta.

Annonse

Flere saker

Annonse