JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Subsidiering av elbiler»

Elbilsalget går så det suser.

Elbilsalget går så det suser.

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Nye veier, flere sykkelstier og bedre kollektivtilbud må finansieres. Det gildet må også elbil-eiere, om ikke så lenge, være med på å betale for, mener Kjell Werner.

kjell.werner@anb.no

De gunstige skatte- og avgiftsreglene for elbiler har blitt en suksess - på godt og vondt

Salget av elbiler skyter i været. Samtidig taper staten og bompengeselskapene inntekter i milliardklassen. Bakgrunnen er det faktum at elbilene er fritatt for kjøpsavgift og moms, har redusert årsavgift og går billig eller gratis gjennom bomstasjoner. I tillegg er det billig eller gratis å parkere elbilen mange steder.

Følg oss på Facebook

– Problemet er at politikken har virket så bra at vi nå har 200.000 elbiler på veiene. De betaler ikke avgifter, ikke moms og mange steder ikke bompenger, sier lederen i Stortingets finanskomité, Henrik Asheim (H).

Jo flere elbiler på veiene, jo mer vil det offentlige tape. Bare i år ligger det an til at staten får inn tre milliarder kroner mindre i bilavgifter enn det som ble anslått da statsbudsjettet ble framlagt i oktober i fjor.

Dette er ikke økonomisk bærekraftig i lengden, hevder Høyres finanspolitiske talsmann. Han mener det ikke er urimelig at alle som bruker veiene – også elbiler – må bidra til finansiering av veier og kollektivtrafikk.

Venstres Abid Raja reagerer kraftig på signalet fra Høyre. Han mener at elbilfordelene må videreføres også i neste stortingsperiode etter valget i 2021. Regjeringspartiene lover å videreføre null i moms og kjøpsavgift for elbiler. Samtidig skal regjeringen starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025.

I den forbindelse forsøker Henrik Asheim å skape litt klarhet. Han åpner forbilledlig for veiprising som alternativ til dagens bompengesystem. Men miljø- og klimaminister Ola Elvestuen mener det er for tidlig å ta en slik debatt. Ministeren advarer mot å gjøre endringer som bremser det grønne skiftet. Elvestuen viser til at politikken virker og antyder at det ikke kan være noe problem at den virker bedre enn «noen hadde forventet». Men «noen» er jo regjeringen som Elvestuen er medlem av.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Mange har kjøpt elbil først og fremst for å kunne kjøre gratis gjennom bomstasjonene. Og så har god klimasamvittighet kommet billig med på kjøpet. Samtidig har politikerne kunnet slå seg på brystet. Problemet er bare at nye veier, flere sykkelstier og bedre kollektivtilbud må finansieres. Alternativet kan være å ta alt over skatteseddelen, men en så dyr skatteregning vil de færreste være med på. Derfor må også elbilene, om ikke så lenge, være med på å finansiere gildet.

Gratis lunsj finnes ikke. Første skritt kan være å fjerne momsfritaket på elbiler. Avgiftspolitikken for bil er et følsomt område. Bare de minste signalene får Ola og Kari til å endre adferd. Forutsigbarhet er viktig. Alle partiene må kunne skilte med en ny elbilpolitikk før valget i 2021. Differensiert veiprising bør være svaret.

Annonse

Flere saker

Annonse