JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

«Trenger luft under flyvingene»

Norwegian må hjelpes med egenkapital eller et såkalt hybridlån fra den norske staten, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Norwegian må hjelpes med egenkapital eller et såkalt hybridlån fra den norske staten, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Luftfarten er fortsatt i krise.

kjell.werner@anb.no

Den norske staten må derfor stille opp med mer treffsikker hjelp. SAS, Norwegian og Widerøe må få en slags kompensasjon for tapte inntekter. I tillegg må Norwegian sikres ekstra luft under vingene. Opposisjonen på Stortinget er i ferd med å samle seg om en redningspakke, og regjeringen synes å være på glid.

Norwegian fikk tommelen ned fra regjeringen før jul. Statsminister Erna Solberg mente at det da var for risikabelt å gå inn med kapital i et så gjeldstynget flyselskap. Norwegian-sjef Jacob Schram har tatt det politiske signalet og restrukturerer derfor virksomheten. Langdistanserutene legges ned. Nå er det Norge, Norden og Europa som gjelder. Flyflåten halveres, og 2.000 ansatte mister jobben.

Mye lest: Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

Den norske luftfarten fikk riktignok krisehjelp av staten i fjor. Men det var i første rekke i form av lån til SAS, Norwegian og Widerøe. I tillegg har staten kjøpt flykapasitet av disse selskapene for å sikre et minimumstilbud i Norge. Det er imidlertid behov for mer målrettede tiltak for å hjelpe den norske flybransjen over korona-kneika. En egen kompensasjonsordning overfor flyselskapene er mest aktuelt. Og så må Norwegian hjelpes med egenkapital eller et såkalt hybridlån fra den norske staten.

Arbeiderpartiets Sverre Myrli varsler vilje til å gå i dialog med partiene på Stortinget om tiltak for flybransjen. Ap, Sp og Frp har her mulighet til å presse fram en løsning dersom regjeringen også denne gangen skulle sette seg på bakbeina.

Det hører med til historien at den svenske og danske staten i fjor stilte opp økonomisk som medeiere i SAS. Den norske staten bør ta et liknende medansvar for Norwegian. Argumentet for en slik strategi er styrket siden Norwegian nå kvitter seg med langdistansemarkedet. Storsatsingen til Norwegian-gründeren Bjørn Kjos er dermed historie. Dette går i hovedsak ut over de ansatte i Storbritannia, USA og Spania.

Det haster med å redde Widerøe, SAS og Norwegian: Norsk luftfart har ikke tjent penger på 10 måneder. De fire opposisjonspartiene vil forbedre regjeringens krisepakke

Det bør være en politisk oppgave å bidra til at Norge har en flyvedyktig luftfart også etter at korona-krisen er over. Flytrafikken vil ventelig ikke nå gamle høyder på lang tid, men et langstrakt land som Norge har behov for et omfattende flytilbud av høy kvalitet. Det vet vi at SAS, Norwegian og Widerøe kan tilby under normale forhold.

Dersom Norwegian nå skulle gå over ende, vil utenlandske useriøse selskaper lett kunne få fotfeste på det norske markedet. Det er nok å nevne ungarske Wizz Air som allerede har en fot innenfor. Denne saken handler også om å bevare norske arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår. Det vil være korttenkt å la Norwegian havarere. Staten bør bidra med et milliardbeløp i frisk kapital. Det har en større kostnad å la være.

Denne skaper debatt: Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Annonse
Annonse