Dagens bompengekameraer bør avløses av veiprising.
Tormod Ytrehus
Kommentar:
«Veiprising er fornuftig»
Transportøkonomisk institutt foreslår veiprising som et alternativ til dagens bompenger.
kjell.werner@anb.no
Et slikt system kan også erstatte andre bilavgifter. Forslaget innebærer at alle biler må utstyres med en elektronisk brikke som registrerer hver tur og teller antall kilometer og hvor det kjøres.
Forsker Lasse Friedstrøm ved TØI anslår at veiprisingen vil gi en avgift på 20 øre kilometeren på bygda, mens det vil koste fire-fem kroner kilometeren å kjøre i storbyene i rushtiden. Ifølge TØI er ulempene ved bilkjøring små i spredtbygde strøk, men 20 ganger større i rushtiden i byene.
Det er i realiteten politisk flertall for å innføre veiprising, men så langt har Frp bundet regjeringspartiene til å avvise tanken. Ap har foreslått å utrede et slikt system, men det har blitt nedstemt i Stortinget.
Hittil har bompenger i hovedsak finansiert veier som ellers ikke ville ha blitt bygd med bevilgninger over statsbudsjettet. Bompenger har også blitt brukt som et middel for å begrense trafikken inn til de store byene. Poenget med veiprising er å snu på flisa. Tanken at motorkjøretøy skal betale en kilometeravgift som varierer med hvor stor ulempe hver tur er for samfunnet. Med ulempe menes her klimagassutslipp, lokal forurensing, veislitasje, støy, trafikkulykker og tidstap på grunn av kødannelser.
Dagens bilister belastes med avgifter på kjøp, eie og bruk av bil. Elbilenes inntog på norske veier fører uansett til at det må tenkes i nye baner. Drivstoffavgifter utgjør nemlig en stor milliardinntekt for staten, og denne inntekten blir naturlig nok mye lavere i takt med at flere kjører elektrisk. I tillegg subsidieres elbiler med flere avgiftsfritak. Det vil måtte komme en debatt om hvor lenge elbilfordelene skal vare og hva de til slutt bør bestå av. Det hører med til historien at regjeringen vil øke CO2-avgiften med fem prosent neste år, mens drivstoffavgiftene på den annen side reduseres like mye. Følg oss på Facebook
Veiprising har sine svakheter og bør derfor utredes grundig og debatteres offentlig før det innføres. Bygd og by går nok å definere, men det vil bli svært krevende å plassere mellomstore tettsteder og andre gråsoneområder på en gradert skala for veiprising. Personvernet må også sikres på en trygg måte.
Videre er det viktig å unngå en dårlig miks av bompenger og veiprising. Her trengs det en smart overgangsløsning for påbegynte bompengeprosjekter. Forutsetningen for at veiprising skal kunne bli rettferdig er at det blir bygd ut et mye bedre kollektivtilbud, og da særlig i byer og tettsteder.
Oppsummert synes veiprising å kunne bli mer rettferdig, mer treffsikkert og bedre samfunnsøkonomisk enn dagens system. Frp må ikke lenger få sette bom for en fornuftig debatt.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo